آبراه های قطب شمال آلاسکا در حال تبدیل شدن به نارنجی پیش بینی شده است


این داستان در اصل ظاهر شد اخبار کشور و بخشی از میز آب و هوا همکاری

ده‌ها نهر و رودخانه زم، شفاف در قطب شمال آ،کا اکنون به رنگ نارنجی روشن و ابری هستند و در برخی موارد اسیدی‌تر می‌شوند. این چشم انداز توسعه نیافته اکنون به نظر می رسد که گویی یک معدن صنعتی برای چندین دهه در حال بهره برداری بوده است و دانشمندان می خواهند بدانند چرا.

رومن دیال، استاد زیست شناسی و ریاضیات در دانشگاه اقیانوس آرام آ،کا، برای اولین بار متوجه تغییرات شدید کیفیت آب در حین انجام کار مید، در محدوده برو، در سال 2020 شد. او یک ماه را با تیمی متشکل از 6 دانشجوی فارغ التحصیل گذراند و آنها نتوانستند پیدا کنند. آب آشامیدنی کافی او گفت: «جریان های زیادی وجود دارد که نه تنها لکه دار می شوند، بلکه آنقدر اسیدی هستند که شیرخشک شما را خم می کنند. در برخی دیگر، آب شفاف بود، «اما نمی‌توانستید آن را بنوشید، زیرا طعم و مزه معدنی عجیبی داشت.»

دیال، که 40 سال گذشته را صرف کاوش در قطب شمال کرده است، در حال جمع‌آوری داده‌هایی در مورد تغییرات ناشی از تغییرات آب و هوایی در خط درخت آ،کا برای پروژه‌ای بود که شامل کار بوم‌شناسان پاتریک سالیوان، مدیر موسسه محیط‌زیست و منابع طبیعی در دانشگاه نیز می‌شود. از آ،کا انکوریج و بکی هویت، استاد مطالعات محیطی در کالج امهرست. اکنون تیم در حال حفاری در معمای کیفیت آب است. دیال گفت: «احساس می‌کنم دوباره در آزمایشگاهی هستم که در مورد آن چیزی نمی‌دانم، و مجذوب آن هستم.

بیشتر آبراه‌های زنگ‌زده در برخی از دورافتاده‌ترین سرزمین‌های حفاظت‌شده آ،کا قرار دارند: پناهگاه حیات‌وحش ملی قطب شمال، دروازه‌های پارک ملی و حفاظت‌شده قطب شمال، پارک ملی دره کوبوک، و پناهگاه حیات‌وحش سلاویک.

این پدیده از نظر بصری قابل توجه است. دیال گفت: “به نظر می رسد چیزی باز شده یا چیزی به گونه ای افشا شده است که قبلاً هرگز افشا نشده است.” همه زمین شناسان سنگ سختی که به این ع، ها نگاه می کنند، می گویند، “اوه، این شبیه ، معدن اسید است.” اما این ، های من نیست. به گفته محققان، پوشش زنگ زده روی سنگ ها و سواحل رودخانه ها از خود زمین می آید.

فرضیه غالب این است که گرم شدن آب و هوا باعث از بین رفتن یخ های دائمی می شود. این باعث آزاد شدن رسوبات غنی از آهن می شود و هنگامی که این رسوبات به آب جاری و هوای آزاد برخورد می کنند، ا،ید می شوند و رنگ نارنجی تیره رنگی به خود می گیرند. ا،یداسیون مواد معدنی در خاک نیز ممکن است آب را اسیدی تر کند. تیم تحقیقاتی هنوز در مراحل اولیه شناسایی علت هستند تا عواقب آن را بهتر توضیح دهند. هیویت گفت: «من فکر می‌کنم مشکل pH» – اسیدیته آب – «واقعاً نگران‌کننده است». در حالی که pH بسیاری از فرآیندهای زیستی و شیمیایی را در نهرها و رودخانه ها تنظیم می کند، تأثیرات دقیق آن بر شبکه های غذایی پیچیده ای که در این آبراه ها وجود دارد ناشناخته است. از ماهی گرفته تا ساس‌های بستر رودخانه و جوامع گیاهی، تیم تحقیقاتی مطمئن نیستند که چه تغییراتی ممکن است منجر شود.

زنگ زدگی رودخانه های آ،کا نیز احتمالاً بر جوامع انس، تأثیر خواهد گذاشت. رودخانه هایی مانند کوبوک و وولیک که زنگ زدگی در آنها مشاهده شده است نیز به ،وان منابع آب آشامیدنی برای بسیاری از جوامع بومی آ،کا در شمال غربی آ،کا عمل می کنند. به گفته سالیوان، یکی از نگر،‌های اصلی این است که چگونه کیفیت آب، در صورت ادامه رو به وخامت، ممکن است بر گونه‌هایی که منبع اصلی غذا برای ،نان بومی آ،کا هستند که سبک زندگی معیشتی دارند، تأثیر بگذارد.


منبع: https://www.wired.com/story/alaskas-arctic-waterways-are-turning-a-fore،ing-orange/