آزادی اندیشه حق بشر است


در سال 2019 خود تیم کوک در آدرس استنفورد در مورد تهدید «آزادی انسان بودن» ما از فناوری‌هایی که به نظر می‌رسد به درون سر ما نفوذ کرده و مبلمان را دوباره مرتب می‌کند، هشدار داد. «آزادی انسان بودن» او اساساً حق اساسی ما برای آزادی اندیشه است – حق مطلقی که تا کنون بیشتر نادیده گرفته شده است. اهمیت سخنر، تیم کوک این بود که دره سیلی، هرگز نمی توانست در شرایط آب و هوایی کنونی به وجود بیاید. فناوری که آزادی اندیشه را تضعیف می کند در نهایت نوآوری را تضعیف می کند و این برای هیچ ، خوب نیست.

امسال سالی خواهد بود که کنترل ذهن خود را به دست می گیریم و آزادی خود را برای فکر ، دوباره به دست می آوریم. از طراحی متقاعدکننده گرفته تا هدف‌گذاری ،د رفتاری از طریق فناوری تشخیص احساسات، پلیس پیش‌بینی‌کننده و سیاست عصبی، در دهه گذشته، هدف بسیاری از فناوری‌های جدید و نوظهور، مراقبت از آنچه شوشانا زوبوف «آینده‌های انس،» می‌نامد، استفاده از داده‌های ما برای قضاوت و کنترل بوده است. آنچه فکر می کنیم و احساس می کنیم و در نهایت چگونه رفتار می کنیم. با این حال، ما اکنون در نقطه اوج هستیم و در سال 2023 شاهد تغییراتی در چشم‌انداز مقرراتی و در جهت نوآوری‌های فناوری خواهیم بود که حق آزادی اندیشه ما را در عصر دیجیتال تقویت و محافظت می‌کند.

در سال 2016، زم، که کمبریج آنالیتیکا با استفاده از تکنیک‌های ریزهدف‌گیری رفتاری که معمولاً در تبلیغات آنلاین استفاده می‌شود، ذهن رای‌دهندگان را در سراسر جهان است،اج می‌کرد، ایده توقف تبلیغات مبتنی بر نظارت – سوخت مبتنی بر داده‌ها که اینترنت را تقویت می‌کند – غیرقابل تصور بود. با این حال، در سال گذشته، ما شاهد بودیم که قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا، تبلیغات هدفمند برای ،دسالان را ترمز کرد. حتی پرزیدنت بایدن، در سخنر، سال 2022 وضعیت اتحادیه، این موضوع را به ،وان موضوعی برای اقدام معرفی کرد. در ایالات متحده، دادستان کل واشنگتن دی سی از مارک زاکربرگ به دلیل نقش او در تسهیل استفاده کمبریج آنالیتیکا از داده ها در انتخابات 2016 شکایت کرد. و در بلژیک، سازمان حفاظت از داده ها یافته ای را به دست آورد که کل ساختار مناقصه بلادرنگ برای تبلیغات آنلاین را زیر سوال می برد.

در سال 2023، شاهد خواهیم بود که تنظیم‌کننده‌ها و قانون‌گذاران در سراسر جهان به وضوح نشان می‌دهند که مدل ،ب‌وکار سرمایه‌داری نظارتی مبتنی بر تبلیغات هدفمند دیگر قابل قبول نیست – در قانون یا در عمل.

در حال حاضر نشانه هایی از شرکت های بزرگ فناوری وجود دارد که به دقت در مورد پیامدهای کار خود برای آزادی فکر فکر می کنند و گام های رادیکال برمی دارند. در سال 2021، فیس بوک تحقیقات خود را در مورد رابط های پوشیدنی مغز و رایانه لغو کرد. در سال 2022، مایکروسافت اعلام کرد که دسترسی عمومی به فناوری تشخیص احساسات بحث برانگیز را به تدریج حذف خواهد کرد. گوگل، پس از لغو تصمیم دادگاه عالی ایالات متحده رو در مقابل وید، برای بررسی راه های خطرناکی که داده ها می توانند برای افشای نظرات ما در خط مقدم جنگ های فرهنگی مورد سوء استفاده قرار گیرند، دستکاری شده است. اپل در واکنش به رسوایی پگاسوس یک “حالت قفل” جدید را اعلام کرده است که از هک تلفن برای دسترسی به زندگی درونی م،عان حقوق بشر در سراسر جهان جلوگیری می کند.

این تازه شروع کار است. تشخیص اینکه برخی از کارهایی وجود دارد که هرگز نباید با فناوری انجام دهیم به این م،ی است که در سال 2023، جهان با نیاز مبرم به محافظت از آزادی درونی خود در عصر فناوری بیدار خواهد شد. ما شاهد تغییری در جهت حرکت نوآوری فناوری خواهیم بود تا ابزارهایی ایجاد کنیم که به جای ش،تن دیوارهای اطراف دنیای درونی، برای محافظت از آزادی درونی ما طراحی شده اند.


منبع: https://www.wired.com/story/reglation-privacy-surveillance/