آمازون در حال پیوستن به مسابقه هوش مصنوعی مولد است


آمازون ممکن است همچنان پادشاه ابر باشد، اما در ماه‌های اخیر مجبور بوده است دو رقیب نزدیک خود، مایکروسافت و گوگل را تماشا کند که با چت‌بات‌های درخشان اما مستعد خطا که از مدل‌های هوش مصنوعی «تولیدکننده» پیشرفته استفاده می‌کنند، توجه را به خود جلب کرده‌اند.

امروز آمازون اعلام کرد که به مسابقه هوش مصنوعی مولد می پیوندد. نه با راه اندازی چت بات خود، بلکه با در دسترس قرار دادن دو مدل زبان هوش مصنوعی جدید از طریق پلتفرم ابری خود، خدمات وب آمازون، که مشتریان می توانند از آنها برای ساخت ربات های خود استفاده کنند.

در چند ماه گذشته، صنعت فناوری در مورد پتانسیل هوش مصنوعی مولد – الگوریتم‌هایی که تولید متن، کد، تصاویر و موارد دیگر را یاد می‌گیرند، دست به کار شده است. این رونق از موفقیت چشمگیر ربات تولید متن OpenAI، ChatGPT، و همچنین موفقیت تولیدکنندگان تصویر هوش مصنوعی الهام گرفته شده است.

گسترش این خدمات همچنین تهدیدی برای متز،ل ، بازار ابری است، زیرا شرکت‌ها، از ساخت‌وساز گرفته تا قانون، برای ساختن فناوری هوش مصنوعی مولد خود رقابت می‌کنند یا آن را در محصولات موجود قرار می‌دهند. از آنجایی که سرمایه گذاران و کارآفرینان رویای راه هایی برای استفاده از هوش مصنوعی مولد در همه انواع صنایع را در سر می پرورانند، آنها در حال ایجاد تقاضا برای ابزارهای اساسی هستند که شرکت ها می توانند از آنها برای ساخت برنامه های کاربردی خود استفاده کنند.

آدام سلیپ،ی، مدیر عامل AWS می گوید: «بسیاری از مشتریان به شدت به راه حل های هوش مصنوعی مولد علاقه مند هستند. من می گویم در ا،ر مکالمات مشتریانم اکنون سؤالاتی در مورد هوش مصنوعی مولد مطرح می شود، با یک سؤال اصلی این که چه زم، می تو،م راه حل هایی را که می خواهیم به دست آوریم؟»

آمازون همچنان رهبر بازار جه، در رایانش ابری است و پس از آن مایکروسافت و سپس گوگل. مایکروسافت با OpenAI همکاری کرده است و فناوری ChatGPT را از طریق پلتفرم ابری خود Azure در دسترس قرار می دهد. گوگل که سال هاست در حال توسعه فناوری مدل زبان اصلی است، اخیرا مدل خود را PaLM راه اندازی کرده است که از طریق Google Cloud در دسترس است.

مایکروسافت که 10 میلیارد دلار در OpenAI سرمایه گذاری کرد، دسترسی به GPT-3.5 را ارائه می دهد، یکی از مدل های زب، که ChatGPT را تقویت می کند، از طریق یک رابط برنامه کاربردی که به توسعه دهندگان اجازه می دهد مستقیماً از کد خود با مدل تماس بگیرند. Google’s Palm نیز به همین ترتیب از طریق API ابری آن قابل دسترسی است.

امروز آمازون اعلام کرد که پلتفرمی به نام Bedrock راه اندازی کرده است که دسترسی به مدل های زب، پیشرفته را از Anthropic و AI21، دو استارت آپ در حال توسعه مدل های زب، هستند که با مدل های OpenAI و Google رقابت می کنند.

Selipksy می‌گوید: «بعید است که مدلی وجود داشته باشد که پاسخ من،ی برای همه مشتریان و برای همه موارد استفاده باشد. “ما می خواهیم انتخاب و انعطاف پذیری را ارائه دهیم.”

آمازون دو مدل زبان مولد دارد. Titan Text می‌تواند متن را از یک اعلان تولید کند، و Text Embeddings یک نمایش ریاضی از متن ایجاد می‌کند که می‌تواند برای کارهایی مانند ترجمه و جستجو استفاده شود.

AWS همچنین دسترسی به Stable Diffusion، یک مدل هوش مصنوعی برای تولید تصاویر را ارائه می‌دهد هوش مصنوعی پایداریاستارت آپی که در حال توسعه طیف وسیعی از مدل های مولد منبع باز هوش مصنوعی است.

عماد مستقع، مدیر عامل Stability AI، شرکت سازنده مدل تصویر، می‌گوید: «Bedrock اصطکاک قابل‌توجهی را از شرکت‌هایی که مدل‌های مولد را به کار می‌گیرند، از بین می‌برد. “[It] برای مدل‌های باز ما که می‌توانند به راحتی به داده‌های مشتری بروند، ایده‌آل است.»


منبع: https://www.wired.com/story/amazon-is-joining-the-generative-ai-race/