با ChatGPT’s Right-Wing Alter Ego آشنا شوید


ایلان ماسک باعث شد یک غوغا در هفته گذشته وقتی گفت تاکر کارلسون، تحریک‌کننده جناح راست (به تازگی ا،اج شده) که قصد دارد “TruthGPT”، رقیب ChatGPT OpenAI را بسازد. ماسک می‌گوید ربات فوق‌العاده محبوب، تعصب «بیدار» را نشان می‌دهد و نسخه او یک «هوش مصنوعی حدا،ری حقیقت‌جو» خواهد بود که نشان می‌دهد فقط دیدگاه‌های سیاسی خودش منع،‌کننده واقعیت است.

ماسک تنها ،ی نیست که نگران تعصب سیاسی در مدل‌های زب، است، اما دیگران سعی می‌کنند از هوش مصنوعی برای پل زدن اختلافات سیاسی استفاده کنند تا اینکه دیدگاه‌های خاص را مطرح کنند.

دیوید روزادو، یک دانشمند داده مستقر در نیوزلند، یکی از اولین افرادی بود که توجه را به موضوع سوگیری سیاسی در ChatGPT جلب کرد. چند هفته پیش، او پس از مستندسازی پاسخ‌های لیبرال از ربات در مورد مسائلی از جمله مالیات، مالکیت اسلحه و بازارهای آزاد، یک مدل هوش مصنوعی به نام RightWingGPT ایجاد کرد که دیدگاه‌های محافظه‌کارانه‌تری را بیان می‌کند. این کشور مشتاق مالکیت اسلحه است و طرفدار مالیات نیست.

Rozado یک مدل زبان به نام Davinci GPT-3، مشابه اما کمتر از آنچه که ChatGPT را قدرت می‌دهد، انتخاب کرد و آن را با متن اضافی تنظیم کرد، با هزینه چند صد دلاری که برای رایانش ابری صرف شد. هر چه در مورد پروژه فکر می کنید، نشان می دهد که در آینده چقدر برای افراد آسان خواهد بود که دیدگاه های مختلف را در مدل های زب، بسازند.

Rozado به من می گوید که او همچنین قصد دارد یک مدل زبان لیبرال تر به نام LeftWingGPT و همچنین مدلی به نام DepolarizingGPT بسازد که به گفته او “موضع سیاسی دپولاریزه کننده” را نشان خواهد داد. Rozado و یک اندیشکده میانه رو به نام موسسه تکامل فرهنگی تابستان امسال هر سه مدل را آنلاین قرار خواهد داد.

روزادو در ایمیلی می‌گوید: «ما هر یک از این طرف‌ها – راست، چپ، و «یکپارچه» را با استفاده از کتاب‌های نویسندگان متفکر (نه تحریک‌کنندگان) آموزش می‌دهیم. متن برای DepolarizingGPT از صداهای محافظه کار از جمله توماس سوول، میلتون فریمن، و ویلیام اف. باکلی، و همچنین متفکران لیبرال مانند سیمون دوبووار، اورلاندو پترسون، و بیل مک کیبن، همراه با دیگر «منابع نظارت شده» می آید.

تاکنون، علاقه به توسعه ربات‌های هوش مصنوعی همسوتر از لحاظ سیاسی، شکاف سیاسی را تهدید کرده است. برخی از سازمان های محافظه کار در حال حاضر در حال ایجاد رقبا برای ChatGPT هستند. به ،وان مثال، شبکه اجتماعی Gab، که به خاطر پایگاه کاربران راست افراطی خود شناخته شده است، می گوید که چنین است کار، روی ابزارهای هوش مصنوعی با “توانایی تولید محتوا آزادانه بدون محدودیت های تبلیغات لیبرال که به شدت در اطراف کد آن پیچیده شده است.”

تحقیقات نشان می دهد که مدل های زبان می تواند به طور نامحسوس تأثیر بگذارد دیدگاه‌های اخلاقی کاربران، بنابراین هرگونه انحراف سیاسی آنها می‌تواند پیامد باشد. ،ت چین اخیرا جدید را صادر کرد دستورالعمل های مربوط به هوش مصنوعی مولد که هدفشان رام ، رفتار این مدل ها و شکل دادن به حساسیت های سیاسی آنهاست.

OpenAI دارد هشدار داد مدل‌های هوش مصنوعی توانمندتر ممکن است «پتانسیل بیشتری برای تقویت کل ایدئولوژی‌ها، جهان بینی‌ها، حقایق و نادرست‌ها» داشته باشند. در ماه فوریه، این شرکت در یک پست وبلاگ که مدل‌های در حال توسعه را بررسی می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد مقادیر خود را تعریف کنند.

Rozado که می گوید با ماسک در مورد پروژه اش صحبت نکرده است، به جای ایجاد ربات هایی که جهان بینی خاصی را گسترش می دهند، به دنبال تحریک افکار است. او می‌گوید: «امیدواریم که ما به‌،وان یک جامعه، بتو،م… یاد بگیریم که هوش مصنوعی ایجاد کنیم که به جای ایجاد تفرقه، بر ساختن پل متمرکز است.

هدف روزادو تحسین برانگیز است، اما مشکل حل و فصل چیزی که از طریق مه شکاف سیاسی به طور عینی حقیقت دارد – و آموزش آن به مدل های زب، – ممکن است بزرگترین مانع باشد.

ChatGPT و ربات‌های محاوره‌ای مشابه بر اساس الگوریتم‌های پیچیده‌ای ساخته شده‌اند که به مقدار زیادی متن تغذیه می‌شوند و برای پیش‌بینی اینکه چه کلمه‌ای باید دنبال رشته‌ای از کلمات باشد، آموزش دیده‌اند. این فرآیند می‌تواند ،وجی بسیار منسجمی ایجاد کند، اما همچنین می‌تواند بسیاری از سوگیری‌های ظریف را از مواد آموزشی که مصرف می‌کنند به تصویر بکشد. به همان اندازه مهم، این الگوریتم‌ها برای درک واقعیت‌های عینی آموزش داده نمی‌شوند و تمایل به ساختن چیزها دارند.


منبع: https://www.wired.com/story/fast-forward-meet-chatgpts-right-wing-alter-ego/