دادگاه عالی ایالات متحده دسترسی به قرص های سقط جنین را در حال حاضر بازگرداند


دیوان عالی آمریکا قاضی ساموئل آلیتو روز جمعه وارد عمل شد مسدود ، موقت تصمیمات دادگاه های بدوی برای اعمال محدودیت بر روی میفپریستون، قرصی که برای سقط دارویی استفاده می شود. این اقدام اساساً توقفی در حکم هفته گذشته یک قاضی تگزاس برای لغو تأییدیه دارو توسط سازمان غذا و دارو است. همچنین تلاش دادگاه تجدیدنظر ناحیه پنجم در اوا، چهارشنبه برای محدود ، دسترسی به دارو را نادیده می گیرد.

این بدان م،است که میفپریستون برای استفاده قانونی باقی می ماند و می تواند از طریق پست توزیع شود و تا هفته دهم بارداری – حداقل تا نیمه شب چهارشنبه 19 آوریل – ادامه یابد. این زم، است که مدت زمان توقف موقت منقضی می شود.

و، دادگستری در حال اعتراض به تصمیم حوزه پنجم است و دیوان عالی به همه طرف ها تا ظهر روز سه شنبه فرصت داده است تا پاسخ های خود را ارائه کنند.

طوفان حقوقی بر سر مایفپریستون در 7 آوریل، زم، که قاضی متیو کا،ماریک از ناحیه شمالی تگزاس حکم به لغو تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا داد، و دهه ها اجماع علمی در مورد ایمنی دارو را نادیده گرفت. حکم Kacsmaryk مدعی شد که این قرص ناامن است و FDA هنگام تأیید آن در سال 2000 دقت لازم را انجام نداده است. در مورد حقوق باروری از زمان لغو دادگاه عالی رو در مقابل وید.

در همان روز با حکم کاچماریک، یک قاضی در ایالت واشنگتن دستور متناقضی صادر کرد، گفت که FDA باید میفپریستون را در 17 ایالت و ناحیه کلمبیا در دسترس نگه دارد.

Mifepristone از سال 1988 در فرانسه در دسترس است و در سال 2000 پس از آژانس توسط FDA تأیید شد. ایمنی و کارایی آن را به دقت سنجید. همچنین در بریت،ا، سوئد و ده ها کشور دیگر تایید شده است. اولین قرص در یک رژیم دو مرحله ای، هورمون پروژسترون را که برای بارداری ضروری است، مسدود می کند. داروی دوم، میزوپروستول، 24 تا 48 ساعت پس از میفپریستون برای تکمیل سقط مصرف می شود. ،یب دو قرص تا 10 هفته اول بارداری قابل استفاده است. از سال 2020، سقط جنین دارویی به حساب می آمد بیش از نیمی از سقط جنین ها در ایالات متحده.

اوا، چهارشنبه، یک دادگاه استیناف فدرال تا حدی دستور Kacsmaryk را مسدود کرد و mifepristone را در بازار نگه داشت اما محدودیت‌های کلیدی خاصی را برای دسترسی به آن اعمال کرد. این حکم که از سوی دادگاه تجدید نظر محافظه‌کار حوزه پنجم ایالات متحده صادر شد، از توزیع این قرص از طریق پست جلوگیری می‌کند و مدت زمان دریافت آن را از 10 هفته به 7 کاهش می‌دهد. این محدودیت‌های جدید تغییراتی را که FDA در سال‌های اخیر برای گسترش در دسترس بودن قرص‌ها انجام داده، به‌ویژه در طول همه‌گیری که سلامت از راه دور برای برخی از بیماران ضروری شد، لغو می‌کند.

روز پنجشنبه، مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده گفت که و، دادگستری به دنبال “کمک اضطراری از دادگاه عالی برای دفاع از قضاوت علمی FDA و محافظت از دسترسی آمریکایی ها به مراقبت های باروری ایمن و موثر است.” این و،خانه بامداد جمعه شکایت خود را به دیوان عالی کشور تسلیم کرد.

کارشناسان حقوقی و ،، که در صنعت داروسازی هستند نگران هستند که مداخله دادگاه ها در اختیار FDA می تواند دسترسی به سایر داروها را به خطر بیاندازد، به ویژه داروهایی که از نظر سیاسی حساس هستند، مانند کنترل بارداری هورمونی، داروهایی برای جلوگیری از عفونت HIV یا حتی وا،ن ها.


منبع: https://www.wired.com/story/the-us-supreme-court-restores-access-to-abortion-pills-for-now/