دادگاه عالی تصمیم خود در مورد قرص سقط جنین را به تعویق انداخت


حماسه حقوقی قرص سقط جنین میفپریستون هنوز تمام نشده است. روز چهارشنبه، دادگاه عالی ایالات متحده مهلت خود را برای تصمیم گیری در مورد سرنوشت این دارو تا روز جمعه تمدید کرد درست قبل از نیمه شب به وقت شرقی

این قرص حداقل تا چند روز آینده در بازار باقی خواهد ماند. تصمیم دادگاه عالی در مورد دسترسی به قرص احتمالاً مهمترین حکم در مورد حقوق باروری از زمان لغو دادگاه خواهد بود. رو در مقابل وید در ژوئن 2022.

میفپریستون که در سال 2000 توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تأیید شد، اولین دوز در یک رژیم دو قرصی است که باعث سقط جنین در سه ماهه اول می شود. در سال های اخیر، FDA اقداماتی را برای دسترسی بیشتر به آن انجام داده است، از جمله در دسترس قرار دادن آن از طریق پست و اجازه دادن به بیماران برای مصرف دارو تا هفته 10 بارداری. سقط جنین دارویی در حال حاضر به حساب می آید کمی بیش از نیمی از سقط جنین ها در ایالات متحده است.

در 7 آوریل، قاضی ناحیه ایالات متحده متیو کا،ماریک از تگزاس حکم به لغو تاییدیه FDA از مایفپریستون و غیرقانونی ساختن آن در سراسر کشور داد و نوشت که این دارو ناامن است و مجوز آن در سال 2000 عجله شده است. با این حال، بیش از 100 مطالعه در چندین دهه نشان می دهد که این قرص در پایان دادن به بارداری در سه ماهه اول بی خطر و موثر است.

هفته گذشته، دادگاه تجدیدنظر ناحیه پنجم ممنوعیت Kacsmaryk را مسدود کرد، اما محدودیت‌هایی را در مورد این دارو که از سال 2016، زم، که FDA شروع به کاهش دسترسی به mifepristone کرد، وجود نداشته است. هیئت سه قاضی گفت که این قرص می تواند در دسترس باقی بماند، اما باید شخصاً تجویز شود و فقط در هفت هفته اول بارداری قابل مصرف است. این احکام، اختیارات FDA را برای ارزیابی و تایید داروها، به ویژه داروهایی که از نظر سیاسی بحث برانگیز تلقی می شوند، تهدید می کند.

و، دادگستری، به نمایندگی از FDA، از دیوان عالی درخواست کرد که این قرص را در دسترس نگه دارد. در 14 آوریل، قاضی ساموئل آلیتو، احکام را تا زم، که دادگاه عالی بتواند این موضوع را بررسی کند، متوقف کرد.

GenBioPro، که یک شکل عمومی از mifepristone را تولید می کند، در تلاش برای در دسترس نگه داشتن دارو، روز چهارشنبه علیه FDA شکایت کرد. در شکایت، این شرکت استدلال می‌کند که اگر FDA از دستورات دادگاه برای محدود ، دسترسی به قرص پیروی کند، قو،نی را نقض می‌کند که روند ،وج یک داروی مورد تایید قبلی را دیکته می‌کند.

بسیاری از داروها یا به دلیل خطرات برای بیماران یا به دلایل تجاری مانند تقاضای کم از بازار خارج شده اند. اما هیچ دادگاهی تا کنون تاییدیه FDA یک دارو را به حالت تعلیق در نیاورده است.

حتی اگر دادگاه عالی از حکم Kacsmaryk حمایت کند و تایید دارو را لغو کند، سناریویی وجود دارد که در آن میفپریستون می‌تواند در بازار باقی بماند. به گفته آلیسون ویلان، استادیار حقوق در دانشگاه ایالتی جورجیا، FDA می‌تواند با اعمال سیاستی به نام «اختیار اجرایی» به اجازه دسترسی به دارو ادامه دهد، که به این م،ی است که تولیدکنندگان یا توزیع‌کنندگان را تحت تعقیب قرار نمی‌دهد.

اما در حالی که رهبری فعلی FDA ممکن است استفاده از اختیارات اجرایی خود را انتخاب کند، یک ،ت ریاست جمهوری آینده همیشه می تواند مسیر خود را مع، کند. ویلان می‌گوید: «من هیچ ثبات واقعی برای سقط جنین دارویی در کوتاه‌مدت، حتی در درازمدت، نمی‌بینم».


منبع: https://www.wired.com/story/supreme-court-delays-abortion-pill-decision/