دانشمندان سلول های بنیادی میمون را به “جنین مصنوعی” تبدیل کردند


آزمایشگاه ریورون بود برای اولین بار این ساختارهای جنین مانند را در سال 2018 ایجاد کرد. تیم او نشان داد که سلول‌های بنیادی موش می‌توانند خود را به ساختارهایی شبیه به ب،توسیست تبدیل کنند که پنج یا شش روز پس از بارور شدن تخمک توسط اسپرم تشکیل می‌شود. آنها به توپ های سلولی “ب،توئید” لقب دادند.

سپس در سال 2021، چندین آزمایشگاه ها نشان داد آنها می توانند ب،توئیدهای انس، را با استفاده از سلول های بنیادی ایجاد کنند. و سال گذشته، محققان دانشگاه کمبریج و موسسه فناوری کالیفرنیا گزارش دادند که ساختارهای موشی شبیه جنین های طبیعی را در 8.5 روز رشد ایجاد ،د، که حتی دارای قلب های تپنده و چین های عصبی، پایه های مغز بود.

دانشمندان پشت این آزمایش ها اصرار دارند که این گلوله های سلولی فقط مدل هستند، نه جنین واقعی. انجمن بین المللی تحقیقات سلول های بنیادی یا ISSCR، یک گروه علمی که دستورالعمل هایی را برای تحقیقات سلول های بنیادی تنظیم می کند، این ساختارها را از انتقال به انسان به منظور تلاش برای شروع بارداری منع می کند.

در حال حاضر، دانشمندان می خواهند از آنها برای درک بهتر بارداری اولیه استفاده کنند. ژن لیو از آکادمی علوم چین در شانگهای گفت: «از آنجایی که میمون‌ها از نظر تکاملی با انسان‌ها ارتباط نزدیکی دارند، ما امیدواریم که مطالعه این مدل‌ها درک ما را از رشد جنین انسان، از جمله روشن ، برخی از علل سقط‌های زودهنگام، عمیق‌تر کند.» ، یکی از نویسندگان تحقیق، در الف بی،ه مطبوعاتی. (تیم لیو به درخواست ایمیلی برای اظهار نظر تا زمان مطبوعات پاسخ ندادند.)

با این حال، امتحان ، این کار در یک میمون، نزدیکترین تقریب به آنچه می تواند در یک انسان اتفاق بیفتد است. هنک گریلی، مدیر مرکز حقوق و علوم زیستی در دانشکده پزشکی استنفورد می‌گوید: «این نشان می‌دهد که می‌تو،د بارداری را شروع کنید، یا حداقل سیستم هورمونی ماکاک را تحریک کنید که باردار است». می گوید شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه ممکن است بچه میمون به وجود بیاید.

تحقیقات روی جنین به ویژه در ایالات متحده بحث برانگیز است، جایی که برای دهه ها با مخالفت های مذهبی روبرو بوده است. در حالی که ا،ر ایالت‌ها اجازه تحقیق روی جنین‌های انس، را می‌دهند، قو،ن ملی استفاده از بودجه فدرال برای ایجاد یا از بین بردن آنها را ممنوع می‌کند.

چندین کشور، از جمله بریت،ا، کانادا و کره ج،ی، محدودیت های قانونی برای رشد جنین انسان در آزمایشگاه در 14 روز پس از لقاح دارند – زم، که اولین علائم سیستم عصبی مرکزی ظاهر می شود. (در سایر کشورها، قانون 14 روز فقط یک دستورالعمل است که در ابتدا توسط ISSCR ایجاد شد.) در سال 2021، ISSCR قانون 14 روز را کاهش داد برای در نظر گرفتن آزمایش‌هایی که شامل رشد جنین‌های انس، گذشته است که به صورت موردی مشخص می‌شوند.

مدل‌های جنینی بدون تکیه بر چیز واقعی، جایگزینی را در اختیار محققان قرار می‌دهد. اما همانطور که آنها پیچیده تر می شوند، نگر، های خود را مطرح می کنند. “من فکر می کنم آنچه که ما واقعاً دوست داریم بد،م این است: آیا یک مدل جنینی می تواند یک موجود زنده ایجاد کند؟” گریلی می گوید. “اگر می تواند، پس باید مانند یک جنین با آن رفتار کرد. اگر نمی تواند، پس نیازی نیست که مانند یک جنین با آن رفتار شود.»

برای پاسخ به این سوال، گریلی طرفدار آن است که دانشمندان آزمایشاتی را انجام دهند که در مقاله جدید مشخص شده است. او احساس می‌کند که انجام این کار در افراد غیراخلاقی است، زیرا هر نوزادی که به‌وجود می‌آید ممکن است با نقایص مادرزادی یا اختلالات ژنتیکی مواجه شود.

ریورون فکر می کند که دانشمندان باید با تلاش برای ایجاد بارداری حیوانات با ب،توئیدها به آهستگی حرکت کنند، زیرا بسیار محتمل است که این ساختارها به درستی رشد نکنند. اما با سرعت فعلی تحقیقات در این زمینه، او فکر می‌کند اولین موش زنده متولد شده از یک ب،توئید می‌تواند ظرف پنج سال آینده به واقعیت تبدیل شود. “من فکر می کنم ما باید به تدریج کارها را انجام دهیم تا مطمئن شویم که این کار را درست انجام می دهیم.”

در بی،ه مطبوعاتی خود، تیم پشت مقاله جدید تشخیص می دهد که این کار ممکن است بحث برانگیز باشد. در این بی،ه آمده است: «محققان گفتند که نگر،‌های اخلاقی مربوط به این نوع تحقیقات را تأیید می‌کنند، اما تأکید می‌کنند که هنوز تفاوت‌های زیادی بین این ساختارهای جنین مانند و ب،توسیست‌های طبیعی وجود دارد». نکته مهم این است که ساختارهای جنین مانند پتانسیل رشد کاملی ندارند. آنها خاطرنشان می کنند که برای پیشرفت این حوزه، بحث و گفتگو بین جامعه علمی و مردم مهم است.


منبع: https://www.wired.com/story/stem-cells-monkey-synthetic-embryos/