پروژه های جدید همیشه در حال توسعه هستند، زیرا داوطلبان بیشتری با ایده ها می پیوندند و وظایف باز را انجام می دهند. اما نمی توان هر داوطلبی را به سمت پروژه هدایت کرد. افراد زیادی به طور همزمان برای کمک درخواست دادند و ما سبک های کاری متفاوتی داریم. کیلیچ توضیح می دهد که گاهی اوقات سازماندهی همه افراد با یک نقش چالش برانگیز است.
تا کنون، آنها فقط بر ،یه تمرکز کردهاند، اما تلاش میکنند تا چگونگی ارتباط با سازمانهای غیر،تی سوریه را بیابند و به دنبال داوطلب، هستند که بتوانند پروژههای خود را به زبان ،ی بومیسازی کنند.
برنامه ها تاکنون بیش از 100000 بازدید داشته اند و بازخوردها دلگرم کننده بوده است. کیلیچ میگوید: «ما پیامهایی دریافت میکنیم مبنی بر اینکه مردم به دلیل این برنامهها در آوار پیدا میشوند و نجات مییابند. این همان تأثیر واقعی است که ما به آن امیدوار بودیم.»
فناوری منبع باز در دو دهه گذشته به یکی از ویژگی های واکنش به بلایا تبدیل شده است. آی تی داوطلبان در سریلانکا از نرم افزار منبع باز برای هماهنگی تلاش های امدادی پس از ز،له و سونامی اقیانوس هند استفاده کرد. در سال 2010، داوطلبان آنلاین از نرم افزار نقشه برداری جمعیت استفاده ،د متن در زمان واقعی نیاز به نقشه های عمومی در طول ز،له هائیتی، تا حدی با استفاده از فناوری توسعه یافته در کنیا برای ترسیم حوادث خشونت پس از انتخابات در سال 2007. ابزارهای مشابهی در ایالات متحده در پاسخ به طوفان سندی استفاده شد در سال 2012. در سال 2015، بیش از 3000 داوطلب دیجیتال از نرم افزار منبع باز برای ایجاد نقشه های جوامع آسیب دیده پس از ز،له بزرگ در نپال استفاده ،د. این صلیب سرخ آمریکا و ،ت نپال از اطلاعات به طور گسترده در ارائه عملیات امدادی استفاده کرد.
آماندا لوینسون، یکی از بنیانگذاران، میگوید: «ما در طول سالها شاهد تمایل فنآوران برای کمک به هنگام وقوع بحران بودهایم. لیست نیازها، یک شرکت نرم افزاری واکنش به بحران اما او می افزاید که این نیاز تا حدی ناشی از عدم وجود نوآوری در سیستم بشردوستانه است. او میگوید: «بخشهای سنتی بشردوستانه و کمکرس، به بلایا در حال پیر شدن، سیلو شدن هستند و نمیتوانند با سرعت بحرانها هماهنگی داشته باشند. ما به راه حل های جدید نیاز داریم.»
،یه با تعداد زیادی از استارتاپ ها و کارآفرینان، محل شکوفایی صحنه فناوری است. این همه گیری کووید-19 باعث هجوم سرمایه گذاری در بخش فناوری کشور شددر داخل و خارج از کشور، زیرا سفارشات اقامت در خانه تمرکز سرمایه گذاری را به صنایعی مانند تجارت الکترونیک، خدمات تحویل، تحول دیجیتال و بازی های آنلاین و موبایلی تغییر داده است.
برای برخی از توسعه دهندگ، که به تلاش های کمک به این صنعت پیوسته اند، انگیزه کمک عمیقاً شخصی است. قلیچ می گوید که اعضای خانواده و جامعه همکارانشان در میان کشته شدگان و مجروحان هستند. او اعتراف می کند که برای همه از جمله خودش استرس زا بوده است. او میگوید: «من نمیتوانم درست فکر کنم، و ذهنم دائماً درگیر این است که مردم زیر بتن گیر کردهاند.
اما اوزواتاف می گوید که کار بر روی این پروژه ها به آنها کمک کرده تا احساس مفید بودن کنند. او میگوید: «برای ما، برای توسعهدهندگ، که از مناطق فاجعهبار دور هستند، تنها با شنیدن منفعلانه اخبار احساس راحتی نمیکردیم.
وضعیت اضطراری کنونی احتمالا برای هفته ها ادامه خواهد داشت و پس ،زه ها ممکن است ،یه و سوریه را برای سال های آینده تحت تاثیر قرار دهند. هر دو کشور وظیفه بزرگی در بازسازی دارند. اما کیلیچ و اوزواتاف می گویند که با ثبت نام داوطلبان هر ساعت که می گذرد، جامعه در حال رشد است.
کیلیچ می گوید: «تکنولوژی فوق العاده قدرتمند است. ما میتو،م از میلیونها نقطه داده برای یافتن مکان ،، که رنج میبرند استفاده کنیم، و میتو،م این کار را در بیشتر موارد قبل از اینکه ا،ر سازمانهای غیر،تی بتوانند قدم بعدی خود را بسیج کنند، انجام دهیم. اگر فناوری را با کار تیم های نجات ،یب کنیم، می تو،م سریعتر به مردم کمک کنیم. با این فناوری، ممکن است در نهایت جان بیشتری را نجات دهیم.»
منبع: https://www.wired.com/story/tech-volunteers-rush-to-save-turkeys-earthquake-survivors/