راویان کتاب های صوتی می ترسند اپل از صدای خود برای آموزش هوش مصنوعی استفاده کند


استارلینگ بر این باور است که فاینداوی از مطالبی که نویسندگان و راویان به آن اعتماد کرده اند، سوء استفاده کرده است. استارلینگ به WIRED گفت: «این غیراخلاقی و غیرقانونی است، دارندگان حقوق فقط برای تولید کتاب صوتی دارای حق چاپ هستند، اما هیچ ادعایی در مورد صدای راوی ندارند.» او در حال توقف انتشار سه ،وان آینده است که قصد داشت از طریق Findaway توزیع کند.

علاقه به خودکارسازی هنر روایت کتاب در سال های اخیر به دلایل تجاری و فناوری افزایش یافته است. درآمد کتاب‌های صوتی حتی با کاهش درآمد کتاب‌ها و کتاب‌های الکترونیکی و فناوری صدای مصنوعی به طرز چشمگیری بهبود یافته است. آ طیف وسیعی از ابزارها جمع شده اند که به هر ،ی اجازه می‌دهد با یک کلیک صداها را برای روایت مصنوعی شبیه‌سازی کند، اما برای پیشبرد آن‌ها، شرکت‌ها هنوز به انباشت داده‌ها نیاز دارند.

در صنایعی مانند سرگرمی و بازی، قراردادهایی که صداپیشگان را م،م می‌کنند به شرکت‌های فناوری اجازه دهند مدل‌های هوش مصنوعی خود را برای تولید روایت دیجیتال در کارشان آموزش دهند. به طور فزاینده ای رایج شده اندتیم فریدلندر، رئیس انجمن ملی صداپیشگان مستقر در ایالات متحده می گوید. Adobe، سازنده فتوشاپ و سایر نرم افزارهای تصویری، اخیراً کار خود را آغاز کرده است آموزش الگوریتم های هوش مصنوعی خودش در مورد کارهای خلاقان بصری مگر اینکه آنها انصراف دهند.

فریدلندر افزود: «صدا به این م،است که صداپیشگان چگونه امرار معاش می کنند، و این به م،ای واقعی کلمه بدون رضایت ما کلمات را از دهان ما خارج می کند.»

گوگل شروع به ارائه کرد روایت مصنوعی رایگان برای کتاب در سال 2020. وقتی اپل اعلام کرد این شرکت در ماه ژانویه، مجموعه ای از راویان کتاب های صوتی دیجیتالی خود را اعلام کرد که امیدوار است «هزینه و پیچیدگی» را که تولید کتاب صوتی روایت شده توسط انسان می تواند برای ناشران کوچک و نویسندگان مستقل باشد، حذف کند. اپلیکیشن Books این شرکت، ،اوین دارای روایت هوش مصنوعی را به‌،وان «روایت‌شده توسط صدای دیجیتال بر اساس یک راوی انس،» فهرست می‌کند.

اپل سال‌هاست که از فناوری صدای مصنوعی از جمله برای دستیار مجازی سیری، مسیرهای رانندگی و ویژگی‌های دسترسی استفاده می‌کند. اما برخی از نویسندگان و راویان گمان می‌کنند که صدای کتاب‌های الکترونیکی آنها به شرکت کمک کرده است تا فناوری خود را به وظیفه پیچیده روایت کتاب ارتقا دهد. طول کتاب‌های صوتی، پیچیدگی مطالب، و مهارت‌های چشمگیر راویان با استعداد، صدای کتاب‌ها را به سخت‌ترین چالش برای فناوری صدای مصنوعی تبدیل می‌کند.

استفاده از صداهای مصنوعی در کتاب ها نیز چالش های تجاری و فرهنگی جدیدی را به همراه دارد. SAG-AFTRA’s Love می‌گوید: «بیشتر شرکت‌هایی که این فناوری‌های هوش مصنوعی را توسعه می‌دهند، به جای بخش سرگرمی، از بخش فناوری می‌آیند. آن‌ها فاقد روابط، سابقه حمایت‌ها و اتکا به حقوق تاییدی هستند که صداپیشگان انتظار داشتند.»

چندین نویسنده به WIRED گفتند که Findaway به ،وان یک توزیع کننده قابل اعتماد ظاهر شده است و معاملات سودآوری را برای فهرست ، کتاب های صوتی در چندین پلتفرم ارائه می دهد. اما آنها همچنین می گویند که Findaway اغلب هنگام ورود به حساب های خود، افراد را تشویق می کند که با توافق نامه های به روز شده موافقت کنند، معمولاً با تغییرات جزئی. این شرکت در سال 2019 بند یادگیری ماشین را به قراردادهای توزیع خود اضافه کرد.

بسیاری گمان می کنند که بند یادگیری ماشین را بدون اینکه متوجه شوند امضا کرده اند. لورا وان آرندونک باگ، نویسنده ای مستقر در ایندیاناپولیس، ایندیانا، می گوید: «این بر عهده من است که در ابتدا متوجه این اضافه و م،ای کامل آن نشدم. “اما جایگذاری نیز تا حدی یواشکی بود.”


منبع: https://www.wired.com/story/apple-s،ify-audiobook-narrators-ai-contract/