ستاره شناسان ممکن است به تازگی اولین کهکشان های کیهان را مشاهده کرده باشند


دانشمندان به تازگی اعلام ،د آن‌ها کشف کرده‌اند که ممکن است اولین کهکشان‌هایی باشد که در کیهان شکل گرفته‌اند، کشفی وسوسه‌انگیز که به لطف تلسکوپ فضایی جیمز وب پرچم‌دار جدید ناسا انجام شده است.

هائوجینگ یان، ستاره شناس دیروز در یک کنفرانس مطبوعاتی در نشست انجمن نجوم آمریکا در سیاتل گفت: “این اولین نمونه بزرگ از کهکشان های نامزد خارج از دسترس تلسکوپ فضایی هابل است.” یان، که در دانشگاه میسوری است، رهبری مطالعه تازه منتشر شده. از آنجایی که JWST حساس‌تر می‌تواند در اعماق فضا بیشتر از هابل ببیند، اساساً بیشتر در زمان می‌بیند. در فهرست جدید 87 کهکش، که اخترشناسان با استفاده از آن مشاهده کرده‌اند، قدمت برخی از آن‌ها به حدود 13.6 میلیارد سال پیش ی،ی فقط 200 میلیون سال پس از انفجار بزرگ بازمی‌گردد. در آن زمان بود که کهکشان ها نوری را که ما امروز می بینیم ساطع ،د – اگرچه آن سیستم های ستارگان، گاز و غبار اگر هنوز وجود داشته باشند، از آن زمان به طور چشمگیری تغییر می ،د.

در حالی که دانشمندان دیگر کهکشان‌های دور را مطالعه کرده‌اند که قدمت آن‌ها به زم، که جهان هنوز جوان بود، برمی‌گردد، اکتشافات یان و همکارانش می‌تواند این رکوردها را تا چند صد میلیون سال یا بیشتر بشکند. اما در این مرحله، همه آنها هنوز “کهکشان های نامزد” در نظر گرفته می شوند، به این م،ی که تاریخ تولد آنها هنوز نیاز به تایید دارد.

تعیین تاریخ یک کهکشان می تواند یک موضوع چالش برانگیز باشد: این شامل اندازه گیری “انتقال به سرخ” آن است، ی،ی اینکه چقدر نور ساطع می کند به سمت طول موج های قرمز بلندتر کشیده می شود، که به ستاره شناسان می گوید که کهکشان با چه سرعتی از ما در جهان به سرعت در حال انبساط دور می شود. این به ،ه خود فاصله کهکشان از زمین را به اخترشناسان می‌گوید – یا دقیق‌تر، فاصله‌ای که فوتون‌ها از ستاره‌های آن باید با سرعت نور پیش از رسیدن به تلسکوپ فضایی نزدیک زمین، مانند JWST، طی می‌،د. نور ستارگان دورترین کهکشان در این مجموعه ممکن است 13.6 میلیارد سال پیش ساطع شده باشد، احتمالاً کمی بعد از گرد هم آمدن کهکشان جوان.

این فواصل جدید ،ن زده شده باید با طیف تأیید شوند، که به م،ای اندازه گیری نوری است که کهکشان ها در سراسر طیف الکترومغناطیسی ساطع می کنند و نشانه های منحصر به فرد آن را مشخص می کنند. با این حال، یان انتظار دارد که بسیاری از آنها به درستی به روزهای اولیه کیهان برسند: “من 20 دلار و یک آبجو بلند شرط می بندم که میزان موفقیت بالاتر از 50 درصد باشد.”

تیم یان از این کهکشان ها با NIRCam JWST در شش طول موج نزدیک به فروسرخ تصویربرداری ،د. برای ،ن فواصل خود، اخترشناسان از یک روش استاندارد “، ،” استفاده ،د: گاز هیدروژن اطراف کهکشان ها نور را در یک طول موج خاص جذب می کند، بنابراین طول موج هایی که در آن یک جسم را می توان یا نمی توان دید، محدودیتی را در فاصله احتمالی آن ایجاد می کند. بودن. این 87 کهکشان کاندید بیشتر شبیه حباب هایی هستند که فقط در طول موج های مادون قرمز نزدیک (و در نتیجه قرمزتر) قابل تشخیص توسط NIRCam قابل تشخیص هستند، که می تواند به این م،ی باشد که آنها بسیار دور هستند و بنابراین بسیار قدیمی هستند.

با این حال، این امکان وجود دارد که برخی از آنها بسیار نزدیکتر از حد انتظار باشند – که به این م،ی است که در نهایت آنقدرها پیر نیستند. به ،وان مثال، ممکن است نور آنها بسیار ضعیف باشد و در برخی از طول موج ها قابل تشخیص نباشد. تا زم، که یان نتواند اطلاعات دقیق تری جمع آوری کند، مطمئناً نمی داند.


منبع: https://www.wired.com/story/astronomers-may-have-just-s،ted-the-universes-first-galaxies/