سفینه فضایی اسپیس ایکس در اولین پرواز آزمایشی مداری منفجر شد


پروازهای مداری برای اولین بار می توانند چالش برانگیز باشند و اغلب ش،ت می خورند، مانند موشک چاپ سه بعدی Relativity Space، که در ماه مارس پرتاب شد و تا زم، که موتورهای مرحله دوم از کار بیفتند پرواز کرد، به این م،ی که فضاپیما نمی توانست به مدار برسد. برخی دیگر موفق می‌شوند، مانند اولین پرواز ناسا از سیستم پرتاب عظیم فضایی و اوریون در پاییز گذشته – اگرچه نقص‌های مربوط به دریچه باعث شد تا قبل از اینکه ناسا به پرواز برسد، چندین اسکراب انجام شود. کلمن گفت که حدود 11 درصد از پرتاب های دارای مجوز FAA با ش،ت مواجه می شوند و آژانس می خواهد اطمینان حاصل کند که یک حادثه ناگوار، مانند انفجار یا سقوط آوار، به مردم یا محیط زیست آسیب نمی رساند.

در حال حاضر، Star،p یک برنامه اثبات نشده است، و FAA گفته است که در صورت وقوع یک حادثه، آنها را بررسی خواهند کرد. از آنجایی که موشک و استارشیپ در حال انفجار ممکن است ،ش یا سوخت را روی زمین پرتاب کند، آژانس احتمالاً ارزیابی خواهد کرد که آیا جوامع محلی یا زیستگاه های حیات وحش ممکن است تحت تأثیر قرار گرفته باشند یا خیر.

خود ماسک پیشنهادی این پرواز استارشیپ تنها 50 درصد شانس موفقیت داشت. در یک رویداد فضایی توییتر ماسک برای مش،ان خود در 16 آوریل نگر، خود را در مورد آسیب احتمالی به سکوی پرتاب در صورت انفجار استارشیپ در حین یا بلافاصله پس از پرتاب ابراز کرد. این شرکت در طول آزمایشات نمونه های اولیه Star،p از جمله a تست فشار در سال 2019 هنگامی که یک م،ن بالایی ،ید و یک انفجار در طول یک تست موتور موشک در سال 2020. چند ارتفاع پایین تر تست های پرواز به انفجار ختم شده اند.

مهندسان SpaceX اولین تلاش خود را برای پرواز آزمایشی مداری در 17 آوریل به دلیل یخ زدگی دریچه در سیستم فشار موشک تقویت کننده، مشابه مشکلات ناسا در سال گذشته، پاک ،د.

متان مایع و سوخت ا،یژن Super Heavy اسپیس ای، که با 33 موتور رپتور نیرو می گیرد را می توان رقیب بالقوه موشک SLS ناسا دانست. آنها دو موشک قدرتمند جهان هستند که هر دو میلیون ها پوند نیروی رانش دارند. هر دو وسیله پرتاب سنگین بالابر قادر به آوردن فضانوردان و محموله های بزرگ به ماه و مریخ هستند. پیکربندی SLS Block 2، که ناسا از آن برای ماموریت‌های بعدی ماه استفاده خواهد کرد، تقریباً به اندازه ارتفاع ،یبی استارشیپ و سوپر سنگین خواهد بود. اما فضاپیمای اسپیس ای، می‌تواند محموله بسیار بزرگ‌تری را حمل کند و احتمالاً به دلیل قابلیت استفاده مجدد، بسیار ارزان‌تر خواهد شد.

ناسا برای اینکه Star،p به درستی کار کند، روی SpaceX – یک شریک تجاری مکرر و دریافت کننده میلیاردها دلار سرمایه گذاری آژانس – حساب می کند. دومین ماموریت آرتمیس در اوا، سال 2024 ناسا و فضانوردان کانادایی را با فضاپیمای اوریون به دور ماه خواهد برد. مرحله بعدی فرودهای تاریخی بر ماه خواهد بود. ناسا جایزه گرفت قراردادهای اسپیس ای، برای ماموریت های Artemis 3 و 4 در سال های 2025 و 2028، رقیب Blue Origin را ش،ت داد. برای این افراد، اسپیس ای، موافقت کرده است که نسخه تغییر یافته ای از Star،p را ارائه کند که فضانوردان را از کپسول Orion در مدار ماه به سطح ماه می آورد و دوباره باز می گردد.

فیل متزگر، دانشمند سیاره‌شناسی در دانشگاه فلوریدا مرکزی که اقتصاد فضایی را مطالعه می‌کند، می‌گوید در آینده بلندمدت، Star،p ممکن است برای مأموریت‌های است،اج در ماه و برای سوخت‌گیری پروازها در مسیر زمین به مریخ مورد استفاده قرار گیرد. ناسا می خواهد منابعی را از یخ آب در ماه است،اج کند و ا،یژن آن می تواند برای سوخت استفاده شود. متزگر استدلال می کند که Star،ps می تواند نقشی را در اقتصاد است،اج قمری با توسعه آن ایفا کند. “من فکر می کنم که Star،p انقلابی خواهد بود. فکر می کنم هزینه ها را به طور چشمگیری کاهش می دهد و فعالیت ها در فضا را افزایش می دهد. این برای علم، اقتصاد و محیط زیست خوب خواهد بود.»

رویاهای ماسک برای استعمار مریخ نیز به Star،p بستگی دارد. او در مورد تمایل به ساختن تمدن صحبت کرده است یک میلیون افراد روی مریخ که توسط آنها به آنجا منتقل می شوند هزاران کشتی ستاره ای. اگر امکان پذیر باشد، آن چشم انداز با خطرات، سؤالات اخلاقی و چالش های لجستیکی متعددی مواجه خواهد شد. و مهمتر از همه، به آزمایش های موفقیت آمیز Star،p نیز بستگی دارد.




منبع: https://www.wired.com/story/،ex-star،p-launch-explodes/