سیگنال‌های GPS در شهرهای روسیه مختل می‌شوند


تلاش‌های نظارتی در مقیاس بزرگ نسبتا کمی برای ردیابی اختلالات GPS وجود دارد. جان وایزمن، فن‌شناس و علاقه‌مند به منبع باز که GPSJam را ایجاد کرد، می‌گوید این سیستم با نگاه ، به سیگنال های ADS-B که توسط هواپیماهایی که در سراسر جهان پرواز می کنند ارسال می شوند – سیگنال ها توسط هواپیماها استفاده می شود تا افراد مکان خود را بدانند و امکان ردیابی آنها را فراهم کنند. به ،وان بخشی از داده های ADS-B، می توان قدرت سیگنال GNSS هواپیما را ثبت کرد.

وایزمن می گوید GPSJam که در ماه ژوئیه و پس از شروع جمع آوری داده ها در اواسط فوریه راه اندازی شد، از داده های ADS-B استفاده می کند. تبادل ADS-B، شبکه ای از پیروان هوانوردی که هواپیماها را ردیابی می کنند. این معمولاً داده های GPS است، اما اگر هواپیما از سیستم دیگری استفاده کند، می تواند سایر داده های GNSS نیز باشد. سپس وایزمن این داده ها را هر روز جمع آوری می کند تا مناطقی را که به نظر می رسد تداخل GPS وجود دارد را نشان دهد.

این نقشه GPSJam را نشان می دهد تداخل بالقوه در هگزهای قرمز در سراسر نقشه جهان، در حالی که مناطقی که ممکن است تداخل کمتری وجود داشته باشد با رنگ زرد نشان داده شده اند و هگزهای سبز نشان دهنده هیچ تداخلی نیستند. سیستم است قادر به طبقه بندی مناطق فقط در جایی که هواپیماها پرواز کرده اند و داده های ADS-B جمع آوری می شود. از زمان شروع جنگ در اوکراین، هواپیماها بر فراز حریم هوایی این کشور پرواز نکرده اند.

وایزمن می‌گوید: «بیشتر مناطق قرمزی که به طور منظم در آنجا هستند، با مکان‌هایی که افراد قبلاً تداخل GPS را ثبت کرده‌اند، مرتبط هستند. (او قبلاً چندین ساخته است ابزارهای ردیابی پرواز منبع باز.) «این واقعاً فقط هواپیما را اندازه گیری می کند. داستان هایی وجود دارد که در آن مردم روی زمین و برخی از آن مناطق متوجه چیزی نمی شوند. در شهرهایی که اخیراً تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، برخی پست‌های رسانه‌های اجتماعی به زبان روسی منتشر شده است که در مورد قطعی‌ها بحث می‌کنند، اگرچه مشخص نیست که GPS تا چه حد در سطح زمین مختل شده است.

تاد والتر، مدیر آزمایشگاه GNSS در دانشگاه استنفورد، می گوید که GPSJam یک “منبع ارزشمند” برای ،، است که تداخل GPS را ردیابی می کنند. والتر می‌گوید: «این یک روش خوب برای دیدن سریع محل‌های پارازیت است. والتر، همراه با محققان دیگر در استنفورد، قبلاً مستندسازی کرده است چگونه می توان از داده های ADS-B برای ردیابی اختلالات GNSS استفاده کرد. والتر می‌گوید علیرغم اینکه این تکنیک کار می‌کند، محدودیت‌هایی برای استفاده از داده‌های ADS-B برای ردیابی قطعی GPS وجود دارد.

والتر توضیح می‌دهد: «در تشخیص پارازیت‌ها یا پارازیت‌های ضعیف در فرکانس‌های دیگر خیلی خوب نیست،» و اضافه می‌کند که بدنه هواپیما می‌تواند از منابع بالقوه انسداد محافظت کند، و تشخیص منابع کوچک‌تر محلی مسدودکننده GPS را دشوارتر می‌کند. او می افزاید: «مناطقی که در GPSJam سبز هستند، ،وماً عاری از هرگونه پارازیت GPS نیستند.

اختلالات GPS نیز می تواند باشد از فضا نظارت می شود. داده های ارائه شده به WIRED از Aurora Insight، که استفاده می کند ماهواره ها برای تشخیص اختلالات GNSS، نشان دهنده افزایش قدرت سیگنال در شرق روسیه در هفته های اخیر در مقایسه با اندازه گیری های انجام شده در ماه اوت است. این شرکت می‌گوید: «افزایش سطح سیگنال GPS می‌تواند با برخی از انواع گیرنده‌های GPS تداخل داشته باشد.

در طول جنگ تمام عیار روسیه در اوکراین، نیروهای این کشور تلاش کرده اند تا فضای اطلاعاتی و ارتباطات را کنترل کنند. هک آن علیه سیستم ماهواره ای ViaSat باعث اختلال در ارتباطات ماهواره ای در سراسر اروپا شد. شهرها دارای تج،ات تلفنی هستند که توسط موشک‌ها نابود شده‌اند و در برخی مناطق اشغالی روسیه تلاش کرده است تا کنترل اینترنت اوکراین را در دست بگیرد و مردم را تحت سانسور و نظارت قرار دهد. (در عین حال روسیه در مقیاس بی سابقه ای هک شده است.)


منبع: https://www.wired.com/story/gps-jamming-interference-russia-ukraine/