اتوبوس بود گیر. خط 54 فلتون سانفرانسیسکو به سمت شرق در حال حرکت به سمت یک خیابان مس، باریک بود که یک SUV سفید رنگ که از طرف دیگر می آمد در وسط جاده متوقف شد. غروب یکشنبه بار، ماه گذشته بود، و راننده اتوبوس به شیشه جلو خم شد و از میان مه به چراغهای خطر تپنده SUV نگاه کرد و سپس با تعجب گفت: “ل،تی؟ راننده ماشین نیست؟!”
54 که توسط یک وسیله نقلیه خودمختار متعلق به Waymo آلفابت متوقف شد، تنها اتوبوسی نیست که با جمعیت فزاینده وسایل نقلیه بدون راننده سانفرانسیسکو دچار مشکل شده است. فیلمهای نظارت اتوبوس و قطار که توسط WIRED از طریق درخواستهای ثبت عمومی به دست آمده است، حوادث متعددی را از سپتامبر نشان میدهد که در آن اضطراب و سردرگمی ناشی از خودروهای بدون راننده به خیابانهای شهر ایالات متحده سرازیر شده است که به کانون آزمایش آنها تبدیل شده است.
یک اتوبوس حمل و نقل عمومی سانفرانسیسکو در 5 مارس در مسیر خود با یک وسیله نقلیه خودران Waymo روبرو می شود.
با حسن نیت از SFMTAبا بالا رفتن حوادث، شرکتهای پشت خودروهای خودران، مانند Waymo و کروز جنرال موتورز، میخواهند اضافه کنند. رباتا،ی بیشتر به خیابان های سانفرانسیسکو، قلمرو بیشتری را پوشش می دهد، و در تمام ساعات اجرا شود. Waymo و Cruise می گویند که از هر حادثه درس می گیرند. هر کدام بیش از 1 میلیون مایل بدون راننده را طی کرده اند و می گویند خودروهایشان به اندازه کافی ایمن هستند که بتوانند به جلو حرکت کنند. اما توسعهها منوط به تأیید تنظیمکنندههای ایالتی کالیفرنیا است که سالها توسط مقامات سانفرانسیسکو تحت فشار قرار گرفته است. وسایل نقلیه خودران را محدود کنید تا زم، که مشکلات فروکش کند
ماشینهای بدون راننده هزاران سفر را در سانفرانسیسکو به پایان رساندهاند و مردم را به محل کار، مدرسه، و از تاریخها میبرند. آنها همچنین ثابت کرده اند که یک مزاحم پر زرق و برق هستند، ترافیک را خفه می کنند و در زمین های خطرناکی مانند مناطق ساخت و ساز و سقوط کرد خطوط برق. به گفته مقامات حمل و نقل شهری که دادهها را از گزارشهای رسانههای اجتماعی، تماسهای 911 و سایر منابع جمعآوری کردهاند، خودروهای خودران در سانفرانسیسکو بین ماههای می تا دسامبر 2022، 92 توقف برنامهریزی نشده داشتند که 88 درصد از آنها در خیابانهای دارای خدمات حملونقل است. نیازی به گزارش همه ،ابی ها نیست.
رکوردهای به دست آمده توسط WIRED تمرکز بیشتری دارند. آنها از دستورالعملی که قبلاً گزارش نشده بود به کارکنان آژانس حمل و نقل شهری سانفرانسیسکو پیروی می کنند که در اکتبر گذشته برای بهبود ثبت سوابق حوادث مربوط به وسایل نقلیه خودران صادر شد. طبق این دستورالعمل، Muni، همانطور که آژانس شناخته می شود، اصطلاح “خودروی بدون راننده” را زم، که کارکنان گزارش “نزدیک از دست دادن، برخورد یا سایر حوادثی که منجر به تاخیر در حمل و نقل می شود” را استاندارد کرد. گزارشهای آژانس 12 گزارش «بدون راننده» را از سپتامبر 2022 تا 8 مارس 2023 نشان میدهد، اگرچه ویدیوی Muni تنها برای هشت مورد از این موارد ارائه شده است. به طور کلی، سوابق نشان می دهد که این حوادث حداقل 83 دقیقه تاخیر مستقیم برای سواران Muni داشته است.
این داده ها احتمالاً مقیاس واقعی مشکل را منع، نمی کند. کارکنان Muni از همه دستورالعملها پیروی نمیکنند و یک تاخیر میتواند خطوط دیگر را کندتر کند و ضربه را بدتر کند. به گفته حامیان حمل و نقل، اتوبوسها و قطارها نمیتوانند مانند عابران پیاده، سایر رانندگان و دوچرخهسواران، انسداد را دور بزنند و مسافران وابسته به حملونقل را با بزرگترین سردردهای ناشی از خودروهای بدون راننده سرگردان کنند.
مقامات سانفرانسیسکو میگویند که میخواهند از فناوری جدید حمایت کنند، اما ابتدا میخواهند پیشرفتهایی در رفع ،ابیها نشان دهند – مانند توقفهای تصادفی در مقابل اتوبوسها و قطارها. جفری تاملین، مدیر حملونقل Muni میگوید: «آنچه میبینیم افزایش قابل توجهی در ترافیک و انواع دیگر هرج و مرج در خیابانهای ما است. ما بسیار نگران هستیم که اگر وسایل نقلیه خودران بدون محدودیت و بدون راننده در سانفرانسیسکو مجاز باشند، تأثیرات ترافیکی به طور تصاعدی افزایش یابد.
برای اتوبوس Muni’s 54 که از لبه ج،ی سانفرانسیسکو عبور می کند، وسیله نقلیه ای که در اوایل ماه گذشته راه خود را مسدود کرده بود Waymo بدون راننده بود که بین ردیف ماشین های پارک شده گیر کرد. یک راننده انس، میتوانست به عقب برگردد و فضایی را برای اتوبوس خالی کند، اتوبوسی که بدون سرپرست مجاز به پشتیبانگیری نیست. در عوض، Waymo Driver، همانطور که شرکت فناوری خود را می نامد، به یک “متخصص پاسخ ناوگان” از راه دور هشدار داد تا کمک کند. سندی کارپ، سخنگوی Waymo میگوید که این کارگر راهنماییهایی را برای خودرو ارائه کرد که «در این شرایط ایدهآل نبود» و از سرگیری رانندگی چالش برانگیز بود.
که راننده مونی را در تنگنا قرار داد. راننده به یکی از دو سرنشین گفت: «من نمیتوانم اتوبوس را حرکت دهم». “ماشین در حال رانندگی خودکار است.” راننده با رادیو به مدیران زنگ زد و کلاه آنها را بر داشت: «اوووو… نیم ساعت، یک ساعت. من نمی دانم. کاری برای انجام دادن نیست.” سی و هشت ایستگاه و حدود پنج مایل جلوتر برای 54 باقی مانده بود. راننده در حالی که به Waymo نگاه می کرد، ابراز ناامیدی کرد: «این یکی هنوز هوشمند نیست. غیر هوشمند. خوب نیست.”
منبع: https://www.wired.com/story/dashcam-footage-s،ws-driverless-cars-cruise-waymo-clogging-san-francisco/