قطعی FAA NOTAM یک سیستم ضروری را آشکار می کند که همه از آن متنفرند


ایالات متحده اداره هوانوردی فدرال امروز پروازهای سراسر کشور را که از اوایل صبح امروز آغاز شده و تا ساعت 9 صبح به وقت شرقی ادامه دارد، متوقف کرده است. این م، – اولین مورد از نوع خود در ایالات متحده پس از حملات 11 سپتامبر 2001 – هزاران پرواز را به تاخیر انداخت و موجی از تاخیرها و لغوهای بیشتر در طول روز را ایجاد کرد. ،، که با سیستم‌های FAA آشنا هستند می‌گویند که این قطعی بی‌سابقه است، اما سال‌ها ناامیدی را از بین می‌برد زیرا این آژانس برای انتقال فرآیندهای پیچیده خود به فضای ابری تلاش می‌کند.

این وضعیت به دلیل قطعی سیستم حیاتی است که FAA برای توزیع بی‌درنگ داده‌ها و هشدارها به خلبانان استفاده می‌کند. این سیستم که به ،وان هشدارهای NOTAM (Notice to Air Mission) شناخته می شود، برای به اشتراک گذاری اطلاعات و هماهنگی بسیاری از تدارکات اولیه پرواز ایمن حیاتی است.

بر اساس FAAتوقف پرواز “برای اینکه آژانس بتواند صحت اطلاعات پرواز و ایمنی را تایید کند.” این آژانس در به روز رس، عصر امروز اعلام کرد که تحقیقات اولیه قطعی را در “فایل پایگاه داده آسیب دیده” ردیابی کرده است. کاخ سفید گفت صبح امروز هیچ مدرکی مبنی بر اینکه خاموشی سیستم به دلیل یک حمله سایبری ایجاد شده است وجود ندارد، اما به و، حمل و نقل دستور داده است تا تحقیقات کاملی در مورد علت این حادثه انجام دهد.

مایکل مک کورمیک، استادیار کالج هوانوردی در دانشگاه هوانوردی Embry-Riddle در یک مطبوعات به خبرنگاران گفت: «این رویداد امروز مهم‌تر از طوف، است که به آمریکا می‌رسد، مهم‌تر از کولاکی است که یک فرودگاه را تعطیل می‌کند». کنفرانس پس از این حادثه “این تاثیر سیستمی در سراسر کشور داشت.”

NAV Ca،a، یک شرکت غیرانتفاعی که به ،وان همتای کانادایی FAA خدمت می‌کند، امروز گفت که این شرکت نیز یک قطع کوتاه سیستم NOTAM خود را تجربه کرده است. برایان بودرو، سخنگوی این شرکت، می‌گوید که در حال بررسی «علت اصلی ش،ت» است، اما معتقد نیست که این موضوع به مشکل قبلی FAA مرتبط باشد.

سیستم NOTAM ده ها سال قدمت دارد و به دلیل دست و پا گیر بودن و ناکارآمد بودن به طور گسترده توسط خلبانان مورد انتقاد قرار گرفته است. هشدارهای NOTAM می‌توانند ده‌ها یا حتی صدها صفحه باشند و به نوعی زبان موازی کدگذاری شده نوشته می‌شوند که طی سال‌ها و از فناوری‌های متعدد، از جمله کد مورس، تلگرام، و سیستم ناوبری رادیویی Loran-C تکامل یافته است.

NOTAM ها اغلب شامل همان هشداری هستند که چندین بار تکرار می شود، و همچنین جزئیات غیر ضروری که به طور خودکار در سیستم برای هفته ها یا ماه ها به طور خودکار پر می شوند. یک تحقیق فدرال نشان داد که یک NOTAM سخت خوان است به احتمال زیاد مسئول برای حادثه ای در سال 2017 که در آن هواپیمای ایر کانادا هنگام فرود بر روی باند سانفرانسیسکو تقریباً با چهار هواپیمای مختلف برخورد کرد.

خلبان یک شرکت هواپیمایی تجاری بزرگ که خواست نامش فاش نشود، می‌گوید: «طرز نوشتن آنها با کدهای عجیب و غریب و خوانا قطعاً می‌تواند بهبود یابد.» و اگر به انتشار خود نگاه کنید، گاهی اوقات 80 NOTAM وجود دارد، و باید به دقت به تاریخ‌ها و زمان‌ها نگاه کنید تا مطمئن شوید که هنوز هم اعمال می‌شوند.»




منبع: https://www.wired.com/story/faa-notam-outage/