مرگ آهسته سرمایه داری نظارتی آغاز شده است


سرمایه داری نظارتی فقط لگد گرفت در یک اولتیماتوم، اتحادیه اروپا از متا خواسته است که رویکرد خود به تبلیغات شخصی‌سازی‌شده را اصلاح کند – یک حکم نظارتی به ظاهر غیرقابل توجه که می‌تواند عواقب عمیقی برای شرکتی داشته باشد که به طرز چشمگیری ثروتمند شده است، همانطور که مارک زاکربرگ زم، بیان کرد: در حال اجرا تبلیغات.

این حکم که با 390 میلیون یورو (414 میلیون دلار) جریمه همراه است، به طور خاص فیس بوک و اینستاگرام را هدف قرار داده است، اما ضربه بزرگی به کل فناوری بزرگ است. این همچنین نشانه این است که GDPR، قانون مهم حریم خصوصی اروپا که در سال 2018 معرفی شد، در واقع دارای دندان است. بیشتر از 1400 جریمه از زمان اجرایی شدن آن معرفی شده است، اما این بار تنظیم‌کننده‌های بلوک نشان داده‌اند که مایلند همان مدل ،ب‌وکاری را که سرمایه‌داری نظارتی را می‌سازد، اتخاذ کنند. اصطلاح ابداع شده توسط محقق آمریکایی شوشانا زوبوف، تیک. ج، رایان، فعال حریم خصوصی و عضو ارشد شورای آزادی‌های مدنی ایرلند، می‌گوید: «این آغاز پایان داده‌های رایگان برای همه است.

برای درک دلیل، باید بد،د که متا چگونه میلیاردها دلار خود را به دست می آورد. در حال حاضر، کاربران متا با موافقت با شرایط خدمات شرکت، تبلیغات شخصی‌سازی شده را انتخاب می‌کنند – یک قرارداد طول، که کاربران برای استفاده از محصولات آن باید بپذیرند. در حکمی دیروز، ناظر اطلاعات ایرلند که بر متا نظارت دارد زیرا مقر اتحادیه اروپا در دوبلین مستقر است. گفت بسته‌بندی تبلیغات شخصی‌شده با شرایط خدمات به این روش، نقض GDPR بود. این حکم پاسخی به دو شکایت است که هر دو در روز اجرایی شدن GDPR در سال 2018 مطرح شدند.

متا می گوید که قصد دارد درخواست تجدید نظر کند، اما به گفته فعالان حریم خصوصی، این حکم نشان می دهد که تغییر اجتناب ناپذیر است. این واقعاً از کل صنعت تبلیغات می‌پرسد که چگونه به جلو حرکت می‌کنند؟ و چگونه آن‌ها به‌گونه‌ای پیش می‌روند که جلوی این دعاوی را بگیرند که مست،م تغییر دائمی آن‌ها است؟» Estelle M،e، رهبر جه، حفاظت از داده ها در گروه حقوق دیجیتال Access Now می گوید.

رگولاتورهای اتحادیه اروپا به متا نگفتند که چگونه عملیات خود را اصلاح کند، اما بسیاری بر این باورند که این شرکت تنها یک گزینه دارد: معرفی یک سیستم به سبک اپل که به طور صریح از کاربران می‌پرسد که آیا می‌خواهند ردیابی شوند یا خیر.

مال اپل تغییر حریم خصوصی 2021 ضربه بزرگی برای شرکت هایی بود که برای درآمد تبلیغاتی به داده های کاربران متکی هستند، مخصوصا متا. در فوریه 2022، متا به سرمایه گذاران گفت که اقدام اپل باعث کاهش فروش این شرکت در سال 2022 حدود 10 میلیارد دلار می شود. تحقیقات نشان می دهد که در صورت انتخاب، تعداد زیادی از کاربران اپل (بین 54 و 96 درصد، بر اساس برآوردهای مختلف) قابل پیگیری نیست. اگر متا مجبور به معرفی سیستم مشابهی می شد، یکی از جریان های درآمدی اصلی شرکت را تهدید می کرد.

متا انکار می کند که مجبور است در واکنش به حکم اتحادیه اروپا نحوه عملکرد خود را تغییر دهد و مدعی است که فقط باید راهی جدید برای توجیه قانونی نحوه پردازش داده های افراد پیدا کند. این شرکت می‌گوید: «ما می‌خواهیم به کاربران و ،ب‌وکارها اطمینان دهیم که می‌توانند همچنان از تبلیغات شخصی‌شده در سراسر اتحادیه اروپا از طریق پلتفرم‌های متا بهره‌مند شوند». گفت در یک بی،ه.


منبع: https://www.wired.com/story/meta-surveillance-capitalism/