نیوزلند با آینده ای از سیل و آتش مواجه است


نیوزلند است دست و پنجه نرم ، با دو رویداد شدید آب و هوایی متوالی – سیل عظیم و به دنبال آن طوفان – که حداقل 12 کشته و صدها هزار نفر بر جای گذاشته است. بدون قدرت. بادهای تند و آب طوفان گابریل، جاده های ساحلی جزیره شمالی را شسته و پل ها را ،یده و ش،ته است. رانش زمین سطح آسفالت را با گل و لای لطیف پوشانده است و خانه ها و خیابان های آن طرف زیر پای آب مانده اند، تنها چند هفته پس از باران شدید که باعث سیل های گسترده شد. این کشور اعلام کرده است وضعیت اضطراری ملی فقط برای سومین بار در تاریخ خود

جیمز شاو، وزیر تغییرات اقلیمی نیوزلند، وقت خود را برای اشاره به علت اصلی بلایای آب و هوایی تلف نکرد. پارلمان نیوزلند: “این تغییر آب و هوا است.”

جیمز رنویک، دانشمند آب و هوا و استاد دانشگاه ویکتوریا ولینگتون، می‌گوید ممکن است حق با او باشد، اما شواهد حاصل از مطالعات انتساب هنوز ارائه نشده است. او می گوید که این طوفان به خودی خود برای نیوزیلند غیرعادی نیست، زیرا آنها مرتباً از مناطق استوایی خارج می شوند و به اندازه ای نزدیک می شوند که هشدار ایجاد کنند. ما به طور منظم در صف این موارد هستیم. رنویک می‌گوید برخی از آنها چندان قابل توجه نیستند و برخی کاملاً فاجعه‌بار هستند.

اولاف مورگنسترن، دانشمند جوی در موسسه ملی تحقیقات آب و جو نیوزیلند، می گوید: اما سیاره در حال گرم شدن ما ممکن است به دلیل گرمتر شدن آب های اقیانوس، وحشی گری این طوفان را افزایش داده باشد. او می‌گوید که اقیانوس‌های داغ‌تر به این م،ی است که اگر یک طوفان برخورد کند، «قوی‌تر خواهد بود، حاوی رطوبت بیشتر، انرژی بیشتری خواهد بود و انرژی خود را برای مدت طول،‌تری حفظ می‌کند».

نیوزلند نیز تجربه کرده است امواج گرمای دریایی مرتبط با La Niña، یک سیستم آب و هوایی چرخه ای اقیانوس آرام، که در سه سال گذشته بر منطقه تسلط داشته است. اینها ممکن است باعث تقویت طوفان استوایی شده باشد. مورگنسترن می‌گوید: «از آنجایی که هوا به‌طور غیرعادی گرم بود، شدت آنچن، را از دست نمی‌داد – وقتی به اینجا رسید هنوز بسیار قوی بود.

بارندگی و سیل رکوردشکنی قبل از طوفان گرمسیری و ویرانگری در جزیره شمالی در اوا، ژانویه رخ داد – به نظر می رسد این نیز احتمالاً با تغییرات آب و هوایی مرتبط باشد. ژانویه ش،ت A رکورد صد ساله برای مرطوب ترین ماه اوکلند، با 539 میلی متر باران ثبت شده، که نیمی از آن در یک روز می بارد. رنویک می‌گوید که این واقعاً بی‌سابقه بود، اما تأثیر احتمالی تغییرات آب‌وهوایی بر نیوزلند پیچیده‌تر از بارش باران بیشتر خواهد بود.

بیشترین تأثیر بر آب و هوای منطقه بادهایی است که از غرب به شرق بر روی کشور می وزد. این حجم عظیم باران به ویژه در ساحل غربی جزیره ج،ی رسوب می کند. میلفورد ساندآبدره معروف آنجا که بین گردشگران محبوب است، یکی از مرطوب ترین مکان های روی زمین است که میانگین بارندگی سالانه 6.8 متر دارد. سپس کوه‌های جزیره هنگام عبور از روی آنها رطوبت را از هوا خارج می‌کنند و سایه بار، را ایجاد می‌کنند که ساحل شرقی را نسبتاً خشک می‌کند.

اما Renwick می‌گوید، اما حتی تغییرات جزئی را در جهت باد یا سرعت باد اعمال کنید، و می‌تو،د با تغییرات بزرگی در آب و هوای محلی مواجه شوید. مدل‌سازی آب و هوا نشان می‌دهد که بادهای غربی احتمالاً قوی‌تر می‌شوند. او می‌گوید: «این که آیا آن‌ها تا این حد بر سر نیوزیلند دروغ می‌گویند یا نه، پاسخ دشواری است، زیرا چند بخش متحرک از آن داستان وجود دارد، اما تصویر کلی، بادهای قوی‌تر در طول زمان است». انتظار می‌رود که افزایش قدرت، باران بیشتری را به سواحل غربی و کمتر به سمت شرق برساند و در نتیجه دماهای گرم‌تر شود.


منبع: https://www.wired.com/story/new-zealand-floods-cyclone-gabrielle/