وای فای 7 چیست؟ هر آنچه که باید در مورد استاندارد بعدی بی سیم بدانید


در حالی که بسیاری از مردم اخیراً به Wi-Fi 6 ارتقا یافته است، و برخی ممکن است به فکر جهش به Wi-Fi 6E باشند، جانشین آنها در حال حاضر در افق است. Wi-Fi 7 پیشرفت قابل توجه بعدی است و مانند نسخه های قبلی خود، استاندارد جدید اتصالات سریعتر، تأخیر کمتر و توانایی مدیریت برازنده اتصالات بیشتر از همیشه را نوید می دهد.

اگر امروز به دنبال بهبود Wi-Fi خود هستید، Wi-Fi 7 راه حلی نیست، زیرا پشتیب، برای مدتی آینده کمیاب خواهد بود. اما کاربران اولیه از این خبر که اولین دسته از روترهای Wi-Fi 7 قرار است در اوایل سال 2023 وارد بازار شوند، هیجان‌زده خواهند شد. در واقع، زمان زیادی طول خواهد کشید تا بسیاری از ما به فکر تعویض باشیم. اگر نیاز به ارتقای پرونتو دارید، ابتدا قبل از بررسی انتخاب های ما از بهترین روترهای Wi-Fi و بهترین سیستم های Wi-Fi مش، به بررسی نحوه ،ید روتر بپردازید.

به‌روزرس،‌شده در نوامبر 2022: با نزدیک‌تر شدن Wi-Fi 7، ج، زم، را تنظیم کردیم و اخباری در مورد خط روتر Wi-Fi 7 TP-Link اضافه کردیم.

وای فای 7 چیست؟

نسل هفتم وای‌فای نوید پیشرفت‌های عمده‌ای را نسبت به وای‌فای 6 و 6E می‌دهد و می‌تواند سرعتی تا چهار برابر سریع‌تر ارائه دهد. همچنین شامل پیشرفت‌های هوشمندانه‌ای برای کاهش تأخیر، افزایش ظرفیت و افزایش پایداری و کارایی است.

Wi-Fi 7 IEEE 802.11be در کنوانسیون نامگذاری قدیمی است، که در آن Wi-Fi 6 IEEE 802.11ax و Wi-Fi 5 IEEE 802.11ac بود. مانند استانداردهای قبلی، Wi-Fi 7 سازگار با عقب خواهد بود. اما برای بهره مندی از ویژگی های جدید و بهبود عملکرد نوید آن، باید دستگاه های خود را ارتقا دهید. این ی،ی ،ید روترها و ا،س پوینت‌های جدید، به غیر از اسمارت‌فون‌ها، لپ‌تاپ‌ها، تلویزیون‌ها و غیره جدید.

Wi-Fi 7 چه مزایایی را به همراه خواهد داشت؟

Wi-Fi 7 سریع‌تر خواهد بود، اتصالات بیشتری را پشتیب، می‌کند و برای حفظ عملکرد با تأخیر پایین قابل اعتمادتر، سازگارتر خواهد بود.

این مزایا به ارائه ویدیوی با کیفیت بالا و بازی‌های ابری بهتر کمک می‌کند و به برنامه‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی که به توان عملیاتی بالا و تأخیر کم نیاز دارند، خدمات می‌دهند. Wi-Fi 7 همچنین با ازدحام و تداخل مق، می‌کند و مزایای ملموسی را برای مناطقی با دستگاه‌های متراکم یا شبکه‌های مجاور که همپوش، دارند به ارمغان می‌آورد. مورد دوم برای شرکت و مکان های بزرگتر مهم است.

Wi-Fi 7 چگونه با Wi-Fi 6E مقایسه می شود؟

به طور قابل درک، ممکن است تعجب کنید که چه چیزی Wi-Fi 7 را از Wi-Fi 6E متمایز می کند، که به طور کلی با باز ، باند 6 گیگاهرتز مزایای مشابهی را نسبت به استانداردهای قبلی وعده می دهد. به خصوص که Wi-Fi 7 از همان سه باند 2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز و 6 گیگاهرتز استفاده خواهد کرد. در اینجا برخی از ارتقاء قابل توجه وجود دارد.

کانال های گسترده تر

هر باند به کانال ت،یم می شود. باند 2.4 گیگاهرتز شامل 11 کانال 20 مگاهرتز (MHz) است. باند 5 گیگاهرتز دارای 45 کانال است، اما به جای محدود شدن به عرض 20 مگاهرتز، می توانند برای ایجاد کانال های 40 مگاهرتز یا 80 مگاهرتز ،یب شوند. باند 6 گیگاهرتز از 60 کانال پشتیب، می کند و با Wi-Fi 6E می تواند به 160 مگاهرتز نیز عرض کند. Wi-Fi 7 از کانال هایی با عرض حدا،ر 320 مگاهرتز پشتیب، می کند. هرچه کانال گسترده تر باشد، داده های بیشتری می تواند منتقل کند.

یک تشبیه ساده این است که تصور کنید یک جاده تک خطی در مقایسه با یک بزرگراه سه خطه یا یک بزرگراه شش خطه می تواند چقدر ترافیک را تحمل کند.

QAM بالاتر

م،اسیون دامنه چهارگانه (QAM) روشی برای ارسال و دریافت داده در امواج فرکانس رادیویی است. هرچه بالاتر باشد، اطلاعات بیشتری می‌تو،د جمع کنید. Wi-Fi 7 از 4K-QAM پشتیب، می‌کند، Wi-Fi 6 از 1024-QAM پشتیب، می‌کند و Wi-Fi 5 به 256-QAM محدود شده است.

مزایای بالقوه با قدرت سیگنال، نویز پس زمینه و تداخل پیچیده است. در نتیجه، با بالا رفتن QAM، دامنه کاهش می یابد و شما به سیگنال قوی تری نیاز دارید. بنابراین، جهش به 1024-QAM در Wi-Fi 6 حدود 25 درصد افزایش نرخ داده را نسبت به Wi-Fi 5 ارائه می دهد. جهش به 4K-QAM در Wi-Fi 7 به افزایش 20 درصدی در اوج عملکرد ترجمه می شود.

عملیات چند پیوندی

شاید هیجان انگیزترین پیشرفت در وای فای 7، عملیات چند پیوندی (MLO) باشد. هر استاندارد قبلی Wi-Fi ارتباط بین دو دستگاه را در یک باند واحد برقرار می کند. حتی یک روتر سه‌بانده Wi-Fi 6E دو دستگاه را در یک باند در یک کانال ثابت متصل می‌کند (روتر تصمیم می‌گیرد که آیا روی باند 2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز یا 6 گیگاهرتز وصل شود).

MLO می تواند چندین فرکانس را در سراسر باندها در یک اتصال واحد ،یب کند. یک روتر Wi-Fi 7 می تواند به یک دستگاه Wi-Fi 7 از طریق دو یا چند کانال در باندهای مختلف به طور همزمان متصل شود. MLO به طور بالقوه کانال‌های گسترده‌تری را قادر می‌سازد که داده‌های بیشتری را منتقل کنند—با بازگشت به قیاس بزرگراه ما، می‌تو،د ترافیک را در بزرگراه و بزرگراه به یکباره ارسال کنید.

سرعت همیشه اولویت نیست، اما MLO همچنین به عملکرد کارآمدتر اجازه می دهد. روتر Wi-Fi 7 می‌تواند تراکم و سایر تداخل‌ها را در نظر بگیرد و در بهترین کانال برای دور زدن آن انتقال دهد و برای حفظ اتصال پایدار و تأخیر کم، سوئیچ کند. MLO همچنین ممکن است به کاهش برد نسبتاً کوتاه باند 6 گیگاهرتز کمک کند.


منبع: https://www.wired.com/story/what-is-wi-fi-7/