اگر پناهگاه مناسب داشته باشید، ممکن است از یک انفجار هسته ای جان سالم به در ببرید


اما بیایید صادق باشیم: بیشتر مردم، حتی در منطقه آسیب متوسط، زنده نمی مانند. به ندرت ،ی در ساختمان های بتن آرمه تقریباً بدون پنجره و یا در مجاورت یک پناهگاه بتنی زندگی یا کار می کند. (حتی افرادی که در یک بانک هستند باید وارد ،انه شوند تا در امن‌ترین مکان باشند؛ افرادی که در مترو هستند در ایستگاه‌هایی که در زیر زمین بسیار عمیق است، بیشترین سود را خواهند برد.) ساختمان ها

دیلان اسپالدینگ، دانشمند زمین و متخصص هسته ای در اتحادیه دانشمندان نگران، می گوید: این نباید به ،وان راهی برای ایمن بودن در انفجار هسته ای تلقی شود. او می‌گوید که سازه‌های محکم ساخته شده از بتن با آرماتورهای ف،ی و طراحی شده برای ایمنی ،زه‌ای، از فشارهایی که تیم مدل‌سازی کرده بود، دوام می‌آورد، اما این فشارها برای ت،یب بیشتر خانه‌های سنتی با ،ت چوبی و سازه‌های آجری بدون تقویت کافی است.

و اشاره می کند که موج انفجار تنها بخشی از داستان است. در حالی که این منبع اصلی خطر در یک انفجار غیرهسته‌ای است – مانند انفجاری که در سال 2020 بیروت را ،زاند، که ناشی از مقدار زیادی نیترات آمونیوم قابل اشتعال ذخیره شده در بندر این شهر بود – سلاح‌های هسته‌ای نیز تشعشعات یونیزان و گرما را به بیرون پرتاب می‌کنند. و به دنبال آن ریزش رادیواکتیو.

قرار گرفتن در معرض تابش از طریق پوست یا استنشاق می تواند اثرات سلامتی بسیاری از جمله سوختگی پوست، آسیب اندام ها و سرطان داشته باشد. دامنه قرار گرفتن در معرض تشعشعات می تواند ده ها مایل از مرکز زمین ،زه گسترش یابد، بنابراین افرادی که از انفجار جان سالم به در می برند می توانند بعداً توسط تشعشعات سقوط کنند.

مثال دریکاکیس بر چیزی متمرکز بود که به آن بمب هسته‌ای «استراتژیک» می‌گویند که بر روی یک ICBM مستقر می‌شود، اما هسته‌های «تاکتیکی» نیز وجود دارد که توسط هواپیما به میدان نبرد پرتاب می‌شوند و روی زمین منفجر می‌شوند. اسپولدینگ می‌گوید، چنین انفجارهایی به شکل متفاوتی انجام می‌شوند، اما می‌توانند به همان اندازه مرگبار و م،ب باشند و به طور بالقوه افراد بیشتری را در معرض دوزهای تشعشعات کشنده قرار دهند.

روسیه و ایالات متحده همچنین دارای تسلیحات هسته ای به اصطلاح کم بازده هستند که بازدهی 5 تا 10 کیلوتنی دارند و کمی کوچکتر از بمب 15 کیلوتنی پرتاب شده در هیروشیما هستند. اینها همچنان ویر، عظیمی را به بار خواهند آورد و از خط قرمز خطرناکی عبور می کنند و احتمالاً درگیری را به سمت استفاده از سلاح های بزرگتر تشدید می کنند.

م،ب ترین سلاح های بشریت تنها یک بار در جنگ استفاده شده است، زم، که ایالات متحده هیروشیما و ناکازاکی ژاپن را با دو بمب اتمی در پایان جنگ جه، دوم در سال 1945 ویران کرد. آنها با هم بیش از 100000 غیرنظامی ژاپنی را کشتند و تعداد زیادی را مجروح ،د. و اسپالدینگ اشاره می کند که همراه با آزمایش های انجام شده در نوادا سایت تست، آنها برخی از تنها شواهد دنیای واقعی را در مورد انواع ساختارهایی که می توانند از انفجار اتمی جان سالم به در ببرند و چقدر خوب ارائه می دهند.

اما سال گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در حمله به اوکراین القا کرد که سلاح‌های هسته‌ای از روی میز خارج نمی‌شوند. در حالی که رهبران ناتو از چنین لفاظی های تهدیدآمیزی استفاده نکرده اند، سازمان بین المللی تمرینات هسته ای انجام داد در اکتبر، شبیه سازی پرتاب بمب های هسته ای B61. رئیس جمهور آمریکا جو بایدن بررسی وضعیت هسته ای در همان ماه خط مشی «عدم استفاده اولیه» را که قبلاً از آن حمایت می کرد، کنار گذاشت. می توان خطرات هسته ای را در سایر درگیری ها نیز تصور کرد، مانند احتمال وقوع کره شمالی استفاده از سلاح هسته ای علیه کره ج،ی، یا پا،تان و هند استفاده از آنها علیه یکدیگر

زرادخانه‌های جهان بر اساس موجودی‌ای که توسط این سازمان انجام شده است، به حدود 12700 کلاهک می‌رسد. فدراسیون دانشمندان آمریکایی. به لطف معاهدات کاهش تسلیحات، این تعداد کمتر از اوج حدود 70000 نفر در اوا، جنگ سرد است. اما برخی از این پیمان‌ها از آن زمان منحل شده‌اند، و خطرات هرگز از بین نرفتند، همانطور که استعاره ساعت قیامت نشان می‌دهد.

دریکاکیس می گوید این یک بازی نیست. خطرات یک حمله اتمی ویرانگر بسیار واقعی است، او می گوید: “ما باید با درک خطرات عدم حفظ صلح، صلح را حفظ کنیم.”


منبع: https://www.wired.com/story/you-might-survive-a-nuclear-blast-if-you-have-the-right-shelter/