باتلاق های بین النهرین دوباره ناپدید می شوند


به گفته الحاج حسن از فائو، از آغاز تابستان گذشته تا اوا، اکتبر، بیش از 2000 خانواده به دلیل عقب نشینی باتلاق ها مجبور به ، خانه های خود شدند. برخی از آوارگان به مناطق باتلاقی نقل مکان کرده اند که هنوز آب دارند، در حالی که برخی دیگر شیوه زندگی سنتی خود را رها کرده و به شهرهایی مانند بصره یا بغداد نقل مکان کرده اند.

تنش‌ها در میان افرادی که در باتلاق‌ها باقی مانده‌اند در حال افزایش است و مشاوران امنیتی معتقدند که کمبود آب و به‌ویژه ناپدید شدن باتلاق‌ها می‌تواند بر امنیت ملی تأثیر بگذارد. به گفته ایمار هنسی، تحلیلگر ریسک سابق برای مشاوره G4S، «هزاران نفری که به دلیل بحران جاری در باتلاق‌های بین‌النهرین ریشه‌کن و فقیر شده‌اند، احتمالاً بیشتر در معرض استخدام توسط بازیگران غیر،تی هستند» – شبه‌نظامیان و تروریست‌ها. گروه‌هایی که وعده‌های آینده‌ای جذاب را می‌دهند.

به گزارش نیچر عراق، خشک شدن اخیر باتلاق ها باعث فروپاشی تنوع حیات وحش شده است و جمعیت بیننی، ماهی طلایی مایل به قهوه ای که توسط اعراب مرداب بسیار ارزشمند است، کاهش یافته است. صالح هادی، اداره کشاورزی ذی قار، در ماه اکتبر گفت: «دو هزار ماهیگیر ثبت شده رسمی منبع درآمد خود را از دست داده و اکنون بیکار هستند.

قبل از خش،الی، اردک آبی مرمری که توسط اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت در فهرست تقریباً در معرض خطر قرار گرفته بود، به نظر می‌رسید که در باتلاق‌ها رشد می‌کرد، همانطور که نی در حال انقراض بصره و یاران بومی عراق بود. به گفته نیچر عراق، با کاهش سطح آب، این پرندگان به مراتب کمتر دیده می شوند.

دام ها هم رنج می برند. ،میش های آبی که در رودخانه ها چرا می کنند، اکنون برای یافتن آب تمیز و غذای کافی مشکل دارند. هزاران نفر به دلیل بیماری و سوء تغذیه جان خود را از دست داده اند. سماح حدید، سخنگوی NRC، گفت: «کاهش سطح آب تأثیر م،بی بر ،میش‌کاران دارد. “پرورش دهندگان ،میش که ما با آنها صحبت می کنیم به طور فزاینده ای ناامید می شوند.”

به ،وان چشم انداز برای جوامع در باتلاق‌های عراق بدتر می‌شود، سازمان‌های غیر،تی اقداماتی را ترویج می‌کنند که می‌تواند تأثیر خش،الی را کاهش دهد، از جمله سرمایه‌گذاری در سیستم‌های تصفیه و تصفیه آب برای مناطقی با سطوح شوری بالا. آنها مقامات عراقی را در سطح ملی و منطقه ای تحت فشار قرار می دهند تا داده های بیشتری در مورد جریان آب و تأثیرات کمبود جمع آوری کنند و تنظیم سفره های زیرزمینی را برای جلوگیری از پمپاژ بیش از حد، که کمیت و کیفیت آب زیرزمینی را کاهش می دهد، بهبود بخشند.

،ت عراق به برخی کشاورزان غلات گندم مقاوم در برابر نمک می دهد. پرورش دهندگان بر روی چغندر قند مقاوم به خشکی کار می کنند. و دانشگاهیان از برنامه‌هایی حمایت می‌کنند که آموزش مدیریت تعارض را به جوامعی ارائه می‌دهند که در تقلا برای ت،یم عادلانه منابع آب هستند.

سال‌هاست که عراق با همسایگان بالادست خود مذاکره می‌کند تا آب بیشتری از مرز خود عبور کند، اما وضعیت بهبود نیافته است. در ژانویه 2022، عراق اعلام کرد از ایران به دلیل قطع دسترسی به آب در دیوان بین المللی دادگستری شکایت خواهد کرد، اما این پرونده پیشرفت نکرده است. ژوئیه گذشته، عراق از ،یه خواست تا میزان آبی که از ج، به عراق می ریزد را افزایش دهد. هر دو طرف توافق ،د که یک «هیأت فنی» عراقی برای ارزیابی سطح آب پشت سدهای ،یه از ،یه بازدید کند، اما ،یه مسئولیت کمبود آب عراق را نپذیرفت. در عوض، علی رضا گونی، سفیر ،یه در عراق، عراقی ها را به «هدر دادن» منابع آبی خود متهم کرد و از ملت خواست تا هدر رفت آب را کاهش داده و سیستم های آبیاری خود را مدرنیزه کند.

پیش بینی می شود سال جدید بارندگی کمتر از حد متوسط ​​را برای منطقه به همراه داشته باشد. مطابق با برنامه جه، غذای سازمان ملل و فائو. با بدتر شدن اثرات تغییرات آب و هوایی و عدم بهبود قابل پیش‌بینی در مدیریت آب، چشم‌انداز باتلاق‌های بین‌النهرین عراق و جوامع متکی بر آن‌ها تاریک به نظر می‌رسد.


منبع: https://www.wired.com/story/the-meso،amian-marshes-are-disappearing-a،n/