با بارد، پاسخ گوگل به ChatGPT آشنا شوید


گوگل در مورد آن نیست به مایکروسافت یا هر ، دیگری اجازه دهد بدون دعوا برای تاج جستجوی خود تند وشدید بزند. این شرکت امروز اعلام کرد که یک چت بات به نام Bard را «در هفته‌های آینده» عرضه خواهد کرد. به نظر می رسد این راه اندازی پاسخی به ChatGPT، چت ربات پرطرفدار هوش مصنوعی است که توسط استارت آپ OpenAI با سرمایه مایکروسافت توسعه یافته است.

ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، در یک پست وبلاگ نوشت که Bard در حال حاضر در دسترس “آزمایش کنندگان قابل اعتماد” است و برای قرار دادن “وسعت دانش جهان” در پشت یک رابط مکالمه طراحی شده است. این مدل از یک نسخه کوچکتر از یک مدل هوش مصنوعی قدرتمند به نام LaMDA استفاده می کند که اولین بار گوگل در ماه می 2021 آن را معرفی کرد و مبتنی بر فناوری مشابه ChatGPT است. گوگل می گوید این به آن اجازه می دهد ربات چت را به کاربران بیشتری ارائه دهد و برای کمک به رفع چالش های مربوط به کیفیت و دقت پاسخ های چت بات، بازخورد جمع آوری کند.

گوگل و OpenAI هر دو در حال ساخت ربات‌های خود بر روی نرم‌افزار تولید متن هستند که در عین شیوا بودن، مستعد ساختن هستند و می‌توانند سبک‌های نامطلوب گفتاری را که بصورت آنلاین انتخاب می‌شوند، تکرار کنند. نیاز به کاهش این نقص‌ها و این واقعیت که این نوع نرم‌افزار را نمی‌توان به راحتی با اطلاعات جدید به‌روزرس، کرد، امیدها را برای ساخت محصولات جدید قدرتمند و پرسود در بالای فناوری، از جمله پیشنهاد اینکه چت‌بات‌ها می‌توانند جستجوی وب را دوباره اختراع کنند، به چالش می‌کشد. .

نکته قابل توجه، پیچای برنامه‌ای برای ادغام بارد در کادر جستجویی که سود گوگل را تامین می‌کند، اعلام نکرد. در عوض، او یک استفاده بدیع و محتاطانه از فناوری زیربنایی هوش مصنوعی برای بهبود جستجوی مرسوم را به نمایش گذاشت. برای سؤالاتی که هیچ پاسخ توافقی واحدی برای آنها وجود ندارد، Google پاسخی را ،یب می کند که منع، کننده نظرات متفاوت باشد.

به ،وان مثال، سوال “آیا یادگیری پیانو یا گیتار آسان تر است؟” ممکن است با “برخی می گویند که یادگیری پیانو آسان تر است، زیرا حرکات انگشت و دست طبیعی تر است … برخی دیگر می گویند که یادگیری آکورد روی گیتار آسان تر است.” پیچای همچنین گفت که گوگل قصد دارد فناوری زیربنایی را از طریق یک API در دسترس توسعه دهندگان قرار دهد، همانطور که OpenAI با ChatGPT انجام می دهد، اما ج، زم، ارائه نکرد.

هیجان سرسام‌آور الهام‌گرفته از ChatGPT منجر به این گمانه‌زنی شده است که گوگل برای اولین بار پس از سال‌ها با چالش جدی برای تسلط بر جستجوی وب خود مواجه است. مایکروسافت که اخیرا حدود 10 میلیارد دلار در OpenAI سرمایه گذاری کرد، فردا یک رویداد رسانه ای مربوط به کار خود با خالق ChatGPT برگزار می کند که گمان می رود به ویژگی های جدید موتور جستجوی رتبه دوم این شرکت ی،ی Bing مربوط می شود. سام ،من، مدیر عامل OpenAI ع،ی را توییت کرد مدت کوتاهی پس از اعلام گوگل، خود با ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت.

ChatGPT که نوامبر گذشته توسط OpenAI راه‌اندازی شد، به یک حس اینترنتی تبدیل شده است. توانایی آن در پاسخ به سؤالات پیچیده با انسجام و وضوح ظاهری، بسیاری از کاربران را در رویای انقلابی در آموزش، تجارت و زندگی روزمره در سر می پروراند. اما برخی از کارشناسان هوش مصنوعی توصیه می‌کنند که احتیاط کنید و خاطرنشان می‌کنند که این ابزار اطلاعاتی را که ارائه می‌کند درک نمی‌کند و ذاتاً مستعد ساختن چیزهایی است.

این وضعیت ممکن است به ویژه برای برخی از کارشناسان هوش مصنوعی گوگل آزاردهنده باشد، زیرا محققان این شرکت برخی از فناوری‌های موجود در پشت ChatGPT را توسعه داده‌اند – واقعیتی که پیچای در پست وبلاگ گوگل به آن اشاره کرد. پیچای نوشت: ما شش سال پیش شرکت را در زمینه هوش مصنوعی تغییر دادیم. از آن زمان ما به سرمایه گذاری در هوش مصنوعی در سراسر جهان ادامه داده ایم. او هم بخش تحقیقات هوش مصنوعی گوگل و هم کار در DeepMind، استارت آپ هوش مصنوعی مستقر در بریت،ا را که گوگل در سال 2014 ،یداری کرد، بررسی کرد.

ChatGPT بر روی GPT ساخته شده است، یک مدل هوش مصنوعی که به ،وان یک ترانسفورماتور شناخته می شود که برای اولین بار در گوگل اختراع شد و رشته ای از متن را می گیرد و اتفاقات بعدی را پیش بینی می کند. OpenAI برای نشان دادن علنی این که چگونه تغذیه مقادیر عظیمی از داده ها در مدل های ترانسفورماتور و افزایش توان کامپیوتری که در حال اجرا هستند، می تواند سیستم هایی را تولید کند که در تولید زبان یا تصاویر ماهر هستند، شهرت پیدا کرده است. ChatGPT با ارائه بازخورد به پاسخ‌های مختلف به یک مدل هوش مصنوعی دیگر که ،وجی را دقیق تنظیم می‌کند، GPT را بهبود می‌بخشد.

گوگل با اعتراف خود تصمیم گرفته است که با احتیاط در مورد افزودن فناوری LaMDA به محصولات اقدام کند. علاوه بر توهم دادن اطلاعات نادرست، مدل‌های هوش مصنوعی آموزش‌دیده بر روی متنی که از وب است،اج شده است، مستعد نشان دادن تعصبات نژادی و ،تی و تکرار زبان نفرت هستند.

این محدودیت‌ها توسط محققان گوگل در یک مقاله تحقیقاتی پیش‌نویس در سال 2020 برجسته شد که در آن بحث احتیاط در مورد فناوری تولید متن مطرح شد که برخی مدیران را عصب، کرد و منجر به ا،اج دو محقق برجسته هوش مصنوعی اخلاقی به نام‌های تیمنیت گبرو و مارگارت میچل شد.

سایر محققان گوگل که روی فناوری پشت LaMDA کار می‌،د، از تردید گوگل ناامید شدند و شرکت را ، ،د تا استارت‌آپ‌هایی را با استفاده از همین فناوری بسازند. به نظر می رسد ظهور ChatGPT الهام بخش این شرکت بوده است تا ج، زم، خود را برای ارائه قابلیت های تولید متن در محصولات خود تسریع بخشد.




منبع: https://www.wired.com/story/meet-bard-googles-answer-to-chatgpt/