جین وولف مرموزترین نویسنده علمی تخیلی بود


جین ولف یکی از معتبرترین صنعتگران ادبی حوزه علمی تخیلی بود. در پاد،ت آنها بازخو، گرگ، میزبان جیمز وین و کریگ بروئر تجزیه و تحلیل عمیقی از شاهکار ولف ارائه می دهند. کتاب خورشید نو.

وین در اپیزود 535 می گوید: «بعد از خواندن داستان ژن ولف باید درباره آن صحبت کنید. راهنمای گیک برای کهکشان پاد،ت دلیلی وجود دارد که چرا این نام خوانده می شود بازخو، گرگ. بی،ه ای وجود دارد جان کلوتاو گفت: “شما نمی تو،د داستان ژن ولف را بخو،د، فقط می تو،د داستان ژن ولف را دوباره بخو،د.” بنابراین شما باید آن را بخو،د، و سپس آن را دوباره بخو،د، و سپس هنوز می خواهید با ،ی در مورد آن صحبت کنید.»

کتاب خورشید نو اثری متراکم و کنایه آمیز است که در ابتدا خود را به صورت شمشیر و جادو نشان می دهد، به تدریج خود را به صورت عاشقانه سیاره ای نشان می دهد، سپس به طور فزاینده ای به الهیات و متافیزیک توجه می کند. طرح از هم گسیخته و منطق رویایی کتاب می تواند آن را به چالشی برای تازه واردان تبدیل کند. بروور می‌گوید: «وولف هر قانونی را که هر نوع کارگاه نویسندگی به شما می‌گوید، زیر پا می‌گذارد. “اگر فقط به این فکر کنید که “اوه، مردم می گویند این کتاب خوبی است” و برای آن آماده نیستید، مانند خواندن است. جیمز جویس یا چیزی، جایی که ،ی می گوید: “اوه، اولیس مهم است. حدس می‌زنم باید بروم آن را بخوانم، و آن‌ها می‌گویند: «ل،تی؟»

طرفداران Wolfe چهار دهه را صرف بحث در مورد م،ای آن کرده اند کتاب خورشید نو، اما هنوز هم بسیاری از نکات اساسی داستان مورد مناقشه هستند. وین می‌گوید: «زم، که ما این پاد،ت را انجام می‌دادیم، این موضوع واقعاً به ذهنم رسید که هیچ اتفاق نظری درباره این کتاب‌ها وجود ندارد. “یک صحنه کوچک در آغاز وجود دارد پنجه آشتی دهنده جایی که سوریان یک زن را اعدام می‌کند، و وقتی از آن عبور کردیم، آنچه را که فکر می‌کردیم، گفتیم، مردم را وادار به نوشتن کردیم. نتیجه این شد که احتمالاً حداقل چهار گروه نظریه در مورد آنچه در آن رویداد اتفاق می‌افتد وجود دارد. و من بعد از صحبت در مورد آنچه اتفاق می افتد نظرم تغییر کرد.

برویر امیدوار است که مقالات ولف، که به آنها اهدا شده است دانشگاه ایلینوی شمالی، بینش بیشتری در مورد کار نویسنده ارائه می دهد. او می‌گوید: «یک چیزی که من واقعاً مشتاق دیدن آن هستم این است که پیش‌نویس‌های او چگونه بودند. «وقتی به پیش‌نویس یک داستان نگاه می‌کنید، آیا خیلی ساده‌تر شروع می‌شود و سپس به مرور زمان آن را پیچیده‌تر می‌کند؟ یا واقعاً در همان ابتدا خیلی عجیب است، و بعد شاید سعی می کند راهی برای انجام کاری پیدا کند؟ من فقط نمی دانم. اما این چیزی است که امیدوارم فرصتی برای غوطه ور شدن در مقالات او به ما نشان دهد.”

به مصاحبه کامل با جیمز وین و کریگ بروئر در ،مت 535 گوش دهید راهنمای گیک برای کهکشان (در بالا). و برخی نکات برجسته از بحث زیر را بررسی کنید.

جیمز وین در مورد کشف ژن ولف:

خواندم [Book of the New Sun] و من واقعاً فقط فشار آوردم. همسرم گفت: “شما مدت زیادی است که آن کتاب ها را می خو،د.” گفتم: «آره.» او گفت: “خوب، خوب است؟” “مطمئن نیستم.” “پس چرا آن را می خو،؟” گفتم: «خب، باید ببینم آ،ش چطور است.» من تلاش کردم، و سپس متوجه شدم که واقعاً پای، وجود ندارد، و بنابراین این ناراحت کننده بود. به دوستم گفتم که فکر می‌کنم این مرد ولف نویسنده‌ای است، اما او خالق شگفت‌انگیزی دنیاهاست. و واقعاً تا زم، که نخواندم نبود پنجمین سر سربروس که “گرفتم” کتاب خورشید نو. و بعد گفتم: “اوه، حالا فهمیدم. او بزرگترین نویسنده علمی تخیلی است که تا به حال زندگی کرده است.» و این به م،ای واقعی کلمه همان چیزی است که بعد از آن به مردم گفتم.

جیمز وین درباره تفسیر ژن ولف:

نکته در مورد وولف این است که او به شدت کنایه است. بنابراین تشخیص اینکه متن کجا تمام می شود و کنایه از کجا شروع می شود بسیار سخت است. بدیهی است که اشاراتی به زندگی مسیح در آن وجود دارد کتاب خورشید نو. شما قرار است آن را انتخاب کنید. خدای اینکا بین المللی یا Apu-punchau یک جنبه کلیدی است. و وقتی به برخی از اساطیر آپو پانچائو نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید، “اوه وای، ارتباطی بین این سوریان و خدای خورشید در اساطیر اینکاها وجود دارد.” شما نمی تو،د این داستان را فقط به صورت قیاسی بخو،د، و این چیزی است که به نوعی طبل کوچکی است که من همیشه می کوبم. شما باید آن را به صورت استقرایی بخو،د. از شما دعوت شده است تا داست، را برای اتصال نقطه ها بچرخ،د، زیرا صادقانه بگویم، نقطه های کافی برای حذف همه «غیرممکن ها» وجود ندارد و فقط به «ضرور» ختم می شود.

کریگ برویر سوپ آ،ابو و پاد،ت ادبی Gene Wolfe:

ما همیشه با افرادی صحبت می‌کنیم که می‌گویند: «من به همه پاد،ت‌های دیگر گوش داده‌ام، و خوشحالم که شما هم شروع کردید، زیرا اکنون می‌توانم به آن پاد،ت دیگری بروم» و هنوز هم جدید و متفاوت پیدا می‌کنیم. چیزهایی برای گفتن همه ما به نوعی رویکردهای متفاوتی داریم. را سوپ آ،ابو بچه ها در اولین بار خواندن شما به نوعی در دست گرفتن بدون ،ابی انجام می دادند کتاب خورشید نو. در حال حاضر آنها به کتاب خورشید دراز. و پاد،ت ادبی Gene Wolf بچه ها تمام دوران حرفه ای او را به صورت زم، می گذرانند. آنها با اولین داستان های او شروع ،د و هنوز در اواسط رمان او هستند صلح همین الان. و بعد آمدیم و می‌گوییم: «نه، ما می‌خواهیم وانمود کنیم که شما به همه آن چیزها گوش داده‌اید و چند بار آن‌ها را خوانده‌اید، و ما عمیقاً در علف‌های هرز خواهیم بود. ” ما نمی‌دانستیم که آیا 10 نفر علاقه‌مند هستند یا نه، و بنابراین این واقعیت که ما افراد زیادی را جذب کرده‌ایم که هنوز هم اکنون علاقه‌مند هستند، به نوعی مایه ی شگفتی است.

کریگ برویر داستان عجیب و غریب:

من اغلب فکر می کردم که ولف در واقع یک نویسنده عجیب و غریب است. و وقتی داستان‌های عجیب و غریب می‌خو،، وارد می‌شوی و قرار است سوررئالیت و عجیب بودن آن را به صورت واقعی در نظر بگیریم. قرار است این چیزی باشد که – بله، شما در معما فکر می کنید، به عواقب آن فکر می کنید – اما با نوشتن عجیب و غریب، اگر پاسخ بلافاصله روشن نشود، ناامید نمی شوید. فکر می‌کنم این یکی از مسائلی است که گاهی اوقات مردم با آن مواجه می‌شوند، این است که می‌گویند: «خب، ولف، اگر او داستان علمی تخیلی می‌نویسد، خوب، من به توضیح نیاز دارم. من باید در پایان بدانم که چگونه همه چیز کاملاً هماهنگ است، تا بتوانم به عقب برگردم و همه چیز را در آنجا ترسیم کنم.” و من مطمئن نیستم که وجود دارد، مثل آن. پاسخ هایی که شما به دنبال آن هستید ممکن است از نظر موضوعی وجود داشته باشد، یا ممکن است در سطح استعاری تر وجود داشته باشد.


داستان‌های بزرگ‌تر با سیم

بازگشت به بالا. پرش به: شروع مقاله.


منبع: https://www.wired.com/2023/01/geeks-guide-gene-wolfe/