سانسور Deepfakes، Cheapfakes و Twitter مارس انتخابات ترکیه | سیمی


در شب یکی از مهم ترین انتخابات ،یه در دو دهه گذشته، جان سمرچی اوغلو زود به رختخواب رفت. در هفت سال گذشته، Semercioğlu برای کار کرده است تائیدیهبزرگترین گروه مستقل حقیقت‌سنجی در ،یه، اما آن یکشنبه، 14 می، به‌طور شگفت‌انگیزی یکی از آرام‌ترین شب‌هایی بود که او در این سازمان به یاد می‌آورد.

قبل از رای گیری، نظرسنجی ها گفته بود که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور کنونی، به دلیل ویرانگری، حمایت خود را از دست می‌دهد ز،له ها در ج، شرقی ،یه که منجر به کشته شدن نزدیک به 60000 نفر و یک اقتصاد نابسامان شد. با این حال، او همچنان موفق شد کمتر از 50 درصد آرا را به دست آورد. رقیب اصلی وی، کمال قلیچداراوغلو، که ریاست گروه احزاب مخالف اتحاد ملیت را بر عهده دارد، حدود 45 درصد آرا را به دست آورد، به این م،ی که این دو در دور دوم که قرار است در 28 مه برگزار شود، به مصاف هم خواهند رفت.

Semercioğlu می گوید: “آن شب ما کار زیادی برای انجام نداشتیم زیرا مردم در مورد نتایج صحبت می ،د.” حامیان اپوزیسیون غمگین بودند، حامیان اردوغان خوشحال بودند و این چیزی بود که همه بیشتر در شبکه های اجتماعی درباره آن بحث می ،د.

لحظه استراحت نادری بود. روزهای منتهی به رای گیری و پس از آن، با نزدیک شدن به دور دوم، در Teyit که نام آن به تایید یا تایید ترجمه می شود، شدید بوده است. صبح روز بعد از انتخابات، گزارش‌های مربوط به آرای دزدیده شده، مفقود شدن برگه‌های رای، و تناقضات دیگر – که اغلب آنها دروغ یا اغراق‌آمیز بودند – رسانه‌های اجتماعی را سرازیر کرد. سمرچی اوغلو می گوید ساعات کاری همکارانش از اوایل ماه مارس، زم، که اردوغان تاریخ انتخابات را اعلام کرد، دو برابر شده است. این چرخه انتخابات با سیلی از اطلاعات نادرست و اطلاعات نادرست در شبکه های اجتماعی مخدوش شده است و فضای رسانه ای که پس از سال ها فشار از سوی ،ت، متهم به سوگیری سیستماتیک نسبت به رئیس جمهور فعلی شده است، دشوارتر شده است. این با تلاش ،ت اردوغان برای حفظ قدرت تشدید شده است.

“ما برای مدت طول، 24/7 کار کرده ایم. اطلاعات گمراه کننده درباره سوابق و اظهارات سیاستمداران در این انتخابات رایج بود. ما مکرراً با گزاره‌های متن‌زدایی، تحریف‌ها، دستکاری‌ها و ارزان قیمتSemercioğlu می گوید. اما این تعجب آور نبود. و او می گوید. ما شاهد جریان مشابهی در دور دوم هستیم.»

به دلیل تمایل نامزدها – از ،ت و اپوزیسیون – برای استفاده از مطالب دستکاری شده در مبارزات انتخاباتی، کار حقیقت یاب ها پیچیده شده است. در اول ماه مه، یک خبرگزاری اسلامگرای کوچک، ینی آکیت، ویدئویی دستکاری شده را منتشر کرد که ظاهراً حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) – سازم، که از سوی ،یه و ایالات متحده به ،وان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود – در حمایت از قلیچداراوغلو را نشان می‌دهد. در 7 می، همین ویدئو در یکی از راهپیمایی های اردوغان به نمایش درآمد.

این تعجب آور بود که اردوغان ویدئویی دستکاری شده را نشان داد که در آن کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملیت را در کنار شبه نظامیان پ ک ک در تجمعات نشان می داد. این یک ویدیو به وضوح دستکاری شده بود، اما به طور گسترده ای پخش شد و توسط مردم پذیرفته شد.» Semercioğlu می گوید توسط Teyit رد شد، “کاملا موثر بود.”

این ویدئو به طور گسترده پخش شد و به نتایج جستجوی نامزد مخالف راه یافت.

امره کیزیلکایا، محقق و سردبیر مجله می گوید: «وقتی کاربران اینترنت در آن روز برای جستجوی قلیچداراوغلو به گوگل مراجعه ،د، اخبار نادرست در میان پیشنهادات برتر الگوریتم بود. Journo.com.tr، یک وب سایت رو،مه نگاری غیرانتفاعی. کیزیلکایا می گوید تحقیقات او نشان داده است که نتایج گوگل منبع اصلی اخبار برای مصرف‌کنندگان ،یه‌ای است که معمولاً به برندهای خبری خاص وفادار نیستند. در طول انتخابات، او نتایج گوگل را می گوید به طور نامتن،ی مورد علاقه رسانه ای که با رئیس جمهور دوست بود.


منبع: https://www.wired.com/story/deepfakes-cheapfakes-and-twitter-censor،p-mar-turkeys-elections/