فرانسه می‌جنگد تا آیفون شما را از مرگ زودهنگام نجات دهد


هر بار a آیفون جدید بیرون آمد، تیمی از تکنسین ها در شهر تولوز فرانسه شروع به جدا ، آن ،د. در این سه سالی که آنها این کار را انجام می دهند، دستگاهی پیدا ،د که به تدریج در حال تبدیل شدن به یک قلعه است. آیفون‌های امروزی مملو از قطعاتی هستند که غیر از یک تعمیرگاه گران‌قیمت و معتبر توسط اپل، قابل تعمیر یا تعویض نیستند. و فرانسه این یک ذره را دوست ندارد.

ال،اندر آیزاک، مدیر عامل شرکت می گوید، این مشکلی است که بدتر و بدتر شده است آکادمی تعمیرات، گروه پژوهشی و آموزشی مشهوری که کارگاه تولوز را اداره می کند. هر بار که یک آیفون جدید منتشر می شود، تیم او ،مت دیگری را پیدا می کند که قفل شده است تا فقط با یک دستگاه خاص اپل کار کند. او می گوید ابتدا فقط یک تراشه روی مادربرد بود. سپس لیست قطعات دارای محدودیت تعمیر به تاچ آیدی، فیس آیدی و در نهایت باتری، صفحه نمایش و دوربین کشیده شد.

ایزاک می‌گوید اپل با مجبور ، مردم به پرداخت هزینه‌ای بیش از ارزش یک آیفون دست دوم به یک تکنسین معتبر برای یک کار تعمیر ساده، مردم را تشویق می‌کند تا دستگاه‌های خود را دور بیندازند نه تعمیر. آکادمی تعمیر ،ن می زند که یک تکنسین معتبر اپل دو برابر یک تعمیرگاه مستقل از مشتریان هزینه دریافت می کند. آیزاک با اشاره به پنل های خورشیدی مقر این شرکت در کالیفرنیا و آلومینیوم بازیافتی مورد استفاده در ساخت مک بوک می گوید: «بسیاری از مردم اپل را فوق سبز می بینند. آکادمی تعمیرات شواهدی را جمع آوری کرده است تا ثابت کند که اینطور نیست. او استدلال می‌کند که در عوض، مهندسان اپل فعالانه در تلاش هستند تا تعمیر آیفون‌ها را سخت‌تر کنند.

این مشکلی است که ایزاک سال ها دنبال آن بوده است. و اکنون یک دادستان پاریس تصمیم گرفته است که اقدام کند. در 15 مه، دادستان اعلام کرد که تحقیقات رسمی در مورد ادعاهایی مبنی بر اینکه اپل مدل تجاری خود را دنبال می کند، انجام خواهد شد. منسوخ شدن برنامه ریزی شده– اصطلاحی که به طراحی یک محصول به روشی اشاره دارد که عمداً طول عمر آن را محدود می کند.

دادست، که تحقیقات را به و، رقابت، امور مصرف کنندگان و پیشگیری از تقلب فرانسه (DGCCRF) محول کرده است، اختیارات جریمه این شرکت را خواهد داشت و همچنین ثابت می کند که آیا محدودیت های تعمیر آیفون اپل قو،ن فرانسه را نقض می کند یا خیر. برای سال ها، فرانسه در خط مقدم حرکت حق تعمیر بوده است و اولین بار اروپا را معرفی کرده است سیستم امتیازدهی تعمیر پذیری. اما این مورد تمایل این کشور را برای مق، با اپل و نحوه ساخت محصولاتش تقویت می کند.

الیزابت چمبرلین، مدیر پایداری در iFixit، یک گروه آمریکایی که برای حق تعمیر کارزاری می کند، می گوید: «فرانسه برای حق تعمیر به روشی که هیچ ، تا کنون انجام نداده است، فشار می آورد. این اولین بار است که ما شاهد هرگونه حرکتی علیه منسوخ شدن برنامه ریزی شده از طریق جفت ، قطعات در سطح ملی هستیم. اپل به درخواست WIRED برای اظهار نظر پاسخی نداد. این شرکت اخیراً خود را منتشر کرده است گزارش پیشرفت زیست محیطی 2023.

جفت ، قطعات، که به ،وان سریال سازی نیز شناخته می شود، با پیوند دادن شماره سریال تلفن با شماره سریال یک قطعه داخلی کار می کند تا گوشی متوجه شود که آیا صفحه نمایش، باتری یا سنسور آن تعویض شده است. چمبرلین می‌گوید: «در آیفون، روشی که به‌طور م،ب‌تر نشان می‌دهد این است که اگر سعی کنید دو صفحه نمایش را با دو آیفون در حال کار تعویض کنید،» می‌گوید: «تعویض یا کار نخواهد کرد زیرا شماره‌های سریال مطابقت ندارند، یا مشتریان این کار را انجام خواهند داد. با اخطارهایی از آیفون خود بمباران می شوند که به آنها می گوید صفحه نمایش آنها تأیید نشده است.


منبع: https://www.wired.com/story/right-to-repair-apple-france/