مسابقه برای نجات سایر صرافی های سام بنکمن-فرید


صرافی های غیرمتمرکز از چند جهت مهم با صرافی های متمرکز خود (مانند FTX، بایننس، کوین بیس و دیگران) متفاوت هستند. مهمتر از همه، به جای تکیه بر یک واسطه برای تطبیق ،یداران با فروشندگان، DEX ها به کاربران اجازه می دهند معاملات خود را به صورت همتا به همتا انجام دهند – و نگهب، سرمایه خود را حفظ کنند.

این ترتیب یک نمونه از آنچه به ،وان مالی غیرمتمرکز یا DeFi شناخته می شود، ابتکاری برای توسعه مجموعه ای از خدمات مالی در بالای فناوری بلاک چین است. در یک تاپیک توییتر Bankman-Fried که در ژوئیه 2020 منتشر شد و اکنون مانند یک پیش‌گویی تلخ است، DeFi را «پر از پتانسیل» توصیف کرد زیرا مست،م «تکیه بر اعتماد» نیست.

اعضای جامعه، فروپاشی FTX را لحظه‌ای کلیدی برای DeFi می‌دانند، که به گفته آن‌ها، چاره‌ای برای مشکلاتی است که در سال گذشته به دنبال فروپاشی سازمان‌های متمرکز بزرگ مانند وام‌دهنده کریپتو سلسیوس و صندوق‌های تامینی، گریبانگیر بخش کریپتو شده است. سه پیکان پایتخت.

به گفته هیدن آدامز، بنیانگذار UniSwap، بزرگترین DEX جهان، این یک لحظه یادگیری خوب برای صنعت است. او می‌گوید اگرچه مدل DEX از منحنی یادگیری تندتری برای کاربران جدید رنج می‌برد، اما نیاز به ذخیره سکه‌ها با یک صرافی را از بین می‌برد، و این همان چیزی است که به FTX این فرصت را داد. وجوه مشتری را منحرف کنید در وهله اول به شرکت خواهر خود، Alameda Research.

اندرو ترودل، یکی از همکاران Kwenta، یکی دیگر از DEX، می‌گوید مشتریان هرگز نمی‌توانند کاملاً مطمئن باشند که در یک صرافی متمرکز چه اتفاقی برای دارایی‌هایشان می‌افتد. اما با یک DEX، “نحوه استفاده از وجوه کاملا شفاف است” زیرا همه چیز بر روی یک بلاک چین عمومی میزب، می شود. ترودل و آدامز هر دو پیش‌بینی می‌کنند که ترافیک به صرافی‌های غیرمتمرکز در نهایت به این دلایل از صرافی‌های سنتی فراتر خواهد رفت.

با ویران شدن FTX و زیر سوال رفتن یکپارچگی شرکت‌های قدرتمند و متمرکز ارزهای دیجیتال، DeFi لحظاتی را سپری می‌کند. اما اکنون که Open Book راه اندازی شده است، داوطلبان با یک سری دوراهی روبرو هستند. هدف اولیه این بود که از سرریز شدن سرم به ا،یستم گسترده تر سولانا جلوگیری شود، اما گروه اکنون باید با مدیریت مداوم DEX که کاملاً یک پیشنهاد دیگر است، حساب کند.

در میان اولین سؤالاتی که برای بحث وجود دارد این است که با SRM، توکن ایجاد شده توسط FTX برای Se،، چه باید کرد، که 2.2 میلیارد دلار آن بود. در ترا،مه شرکت درج شده است. این توکن که برای دارندگان تخفیف در کارمزدهای معاملاتی فراهم می‌کند، همچنان در زمان نگارش کتاب Open Book پشتیب، می‌شود.

برخی از داوطلبان کتاب باز، از جمله لانگ، ترجیح می‌دهند که دوره FTX را ببینند. لانگ می‌گوید حمایت از SRM هیچ منفعت مادی برای کاربران Open Book ندارد و فقط برای گذاشتن پول به جیب FTX عمل می‌کند، زیرا ارزش SRM به طور موثری با درآمد حاصل از صرافی مرتبط است.

ساختار مدیریتی DEX جدید نیز باعث بالارفتن ابروها شده است. در یک نخ در 18 نوامبر منتشر شد، داوطلبان کتاب باز توضیح دادند که “اقتدار ارتقاء” اکنون توسط کنسرسیوم کوچکی از “شخصیت های معتبر” از جامعه توسعه سولانا در دست است. اگرچه مدل جدید با موفقیت FTX را قطع کرد، معامله گران می پرسند که آیا یک مدل بیش از حد متمرکز به سادگی با مدل دیگری جایگزین شده است؟ برای این سوال، این گروه از داوطلبان هنوز به پاسخی نرسیده اند.




منبع: https://www.wired.com/story/ftx-se،-crypto-exchange/