ناسا نام تلسکوپ جیمز وب را تغییر نخواهد داد


جیمز وب رهبری کرد ناسا در دهه‌های 1950 و 60، در دوران جنگ سرد «ترس اسطوخودوس»، زم، که سازمان‌های ،تی اغلب سیاست‌هایی را اجرا می‌،د که علیه کارگران فدرال همجنس‌گرا و ،بین تبعیض‌آمیز بود. به همین دلیل، ستاره شناسان و دیگران مدت هاست که از ناسا خواسته اند نام تلسکوپ فضایی جیمز وب را تغییر دهد. در اوایل سال جاری، آژانس فضایی موافقت کرد که تحقیقات کاملی را درباره نقش مشکوک وب در درمان و ا،اج کارمندان LGBTQ تکمیل کند.

امروز بعدازظهر، ناسا آن چیزی را که مدت ها انتظارش را می کشید منتشر کرد گزارش توسط برایان اودوم، مورخ ارشد آژانس. در یک همراه بی،ه مطبوعاتیمقامات ناسا به صراحت اعلام ،د که این آژانس نام تلسکوپ را تغییر نخواهد داد و نوشت: «بر اساس شواهد موجود، آژانس برنامه ای برای تغییر نام تلسکوپ فضایی جیمز وب ندارد. با این حال، این گزارش روشن می کند که این دوره در سیاست فدرال – و در تاریخ آمریکا به طور گسترده تر – فصل تاریکی بود که ارزش های آژانس امروز را منع، نمی کند.

اودوم وظیفه یافتن مدرکی که وب را به سیاست‌ها و تصمیم‌های همجنس‌گرا هراسی مرتبط می‌کند، بیابد. اودوم می‌گوید ردیابی شواهد مربوط به رویدادهای بحث‌انگیز 60 ساله برای یک موضوع مطالعه دشوار بود، اما او توانست از مطالب زیادی از آرشیو ملی در کالج پارک، مریلند، و کتابخانه ترومن استفاده کند. او می‌گوید: «من این تحقیقات را بسیار جدی گرفتم.

این اتهامات شامل مواردی است که توسط کلیفورد نورتون، کارمند ناسا مطرح شده است شکایت کرده است او مدعی شد که در سال 1963 پس از اینکه در یک ماشین با مرد دیگری دیده شد، ا،اج شد. در شکایت او آمده است که او به بازداشت پلیس برده شد و متعاقباً نیروهای امنیتی ناسا او را به مقر آژانس آوردند و در طول شب از او بازجویی ،د. او بعداً از کار خود ا،اج شد.

چنین رفتاری با کارمندان فدرال که مظنون به همجنس‌بازی یا همجنس‌بازی بودند، در آن زمان متداول بود، پس از فرمان اجرایی رئیس جمهور دوایت آیزنهاور در سال 1953، که «انحراف ،» را در میان انواع رفتارهای مشکوک ذکر می‌کرد. با این حال، گزارش ناسا می‌گوید: «هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد وب از شلیک نورتون در آن زمان اطلاع داشته است. از آنجایی که این سیاست در سراسر ،ت پذیرفته شده بود، ا،اج به احتمال زیاد – البته متأسفانه – غیر استثنایی تلقی می شد.

این گزارش و اعلامیه ناسا منتقد، را که سال هاست ناامید کرده اند ایجاد پرونده برای تغییر نام JWST. «وب در بهترین حالت میراثی پیچیده دارد، از جمله مشارکت او در ترویج جنگ رو،. چاندا پرسکود واینستین، اخترفیزیکدان دانشگاه نیوهمپشایر و سه ستاره شناس و اخترفیزیکدان دیگر در یک مقاله نوشت: فعالیت های او برای او یک بنای تاریخی 10 میلیارد دلاری به همراه نداشت. بی،ه در Substack امروز. آنها این تفسیر را زیر سوال می برند که فقدان شواهد صریح دلالت بر این دارد که وب هیچ اطلاعی از ا،اج ها در سازمان خود نداشته یا به آنها دست نداده است و می نویسد: «در چنین سناریویی، ما باید فرض کنیم که او به ،وان یک رهبر نسبتاً بی کفایت بوده است: مدیر. ناسا باید بداند که آیا رئیس امنیت او در حال بازجویی فراقانونی از مردم است یا خیر.

Prescod-Weinstein معتقد است که زمان انتشار این انتشار – در بعدازظهر جمعه قبل از تعطیلات شکرگزاری – تصادفی نیست، راهی برای کمتر خوانده شدن گزارش. او در ایمیلی به WIRED نوشت: «این واقعیت که آنها این کار را انجام دادند، حتی با وجود اینکه روز STEM LGBT است، اولویت‌های ،ت را به شما می‌گوید.

ناسا معمولاً تلسکوپ ها را به نام ستاره شناسان برجسته مانند تلسکوپ هابل، اسپیتزر، چاندرا و کامپتون نام گذاری می کند. وب یک استثنا است. او آژانس را رهبری می کرد در حالی که برنامه فضایی را به سمت فرود ماه پیش می برد و تحقیقات نجومی را ترویج می کرد، اما او یک دیوان سالار بود، نه یک ستاره شناس.

با وجود اینکه مقامات آژانس خواستار حفظ نام وب شدند، اودوم می‌گوید: «ما هنوز باید از این تاریخ به ،وان نمونه‌ای از گذشته‌ای استفاده کنیم که برای بسیاری از مردم آسیب‌زا بود. این گذشته، هر نقشی که وب در آن داشت، برای آینده ما مهم است.»

رالف دانر، ستاره شناس آزمایشگاه پیشرانش جت و رئیس کمیته گرایش های ، و اقلیت های ،تی در نجوم انجمن نجوم آمریکا، می گوید که ناسا تصمیم گرفته است نام تلسکوپ را تغییر ندهد، تعجب آور نیست، اما ناامید کننده است. دانر استدلال می کند که آیا وب از درمان نورتون اطلاع داشت یا اینکه آیا شواهدی وجود دارد، واقعاً مرتبط نیست، زیرا وب به ،وان مدیر ناسا از آن سیاست ها دفاع می کرد. او فقط نام اشتباهی برای نشان دادن آینده نجوم است.


منبع: https://www.wired.com/story/nasa-will-not-change-the-james-webb-telescopes-name/