پس لرزه های زمین لرزه ممکن است ترکیه و سوریه را برای ماه ها و حتی سال ها تکان دهد


اوایل صبح دوشنبه، یک قدر ز،له 7.8 ،یه و سوریه را درنوردید و نه ساعت بعد توسط الف پس ،زه 7.5. تعداد کشته ها پابرجاست در بیش از 3800و امدادگران تازه شروع به شانه زدن ساختمان های فروریخته کرده اند.

پس ،زه ها همچنان منطقه را می ،زانند زیرا گسل های محلی با چنین ،زش اولیه عظیمی سازگار می شوند و دانشمندان می گویند این روند نه تنها برای روزها بلکه ماه ها یا حتی سال ها ادامه خواهد داشت. حتی احتمال یک پس ،زه وجود دارد – هرچند اندک بزرگتر نسبت به ز،له اصلی

دیوید اوگ،بی، ژئوفیزیکدان در UC Riverside می گوید: «خطر پس ،زه، اساساً درست پس از ز،له اصلی، بیشترین است، اما پس ،زه های قابل توجهی برای این زمین ،زه تا سال ها پس از آن وجود خواهد داشت. “در حال حاضر، من می توانم برای شما پیش بینی کنم که پس ،زه های بسیار بیشتری به بزرگی 5، احتمالاً 6 یا بیشتر، در این منطقه رخ خواهد داد. این یک تماس آسان است، زیرا از نظر تاریخی، از نظر آماری، تقریباً تضمین شده است.

این یک بحران انس، در ،یه و سوریه را به چیزی حتی وحشتناک تر تبدیل می کند. ما نمی تو،م به مردم بگوییم: خوب، خوب است، کار شما تمام شد. این وحشتناک بود و اکنون تمام شده است. وندی بوهون، زمین شناس ز،له می گوید، زیرا زمین اینگونه کار نمی کند. واقعاً بد است که بد،م این افراد باید برای مدت طول، به ،زش در اثر ز،له ادامه دهند، پس از آن‌که اینقدر آسیب دیدند و چنین تجربه ویرانگری را پشت سر گذاشتند.»

زمین ،زه ها محصول تکتونیک صفحه ای هستند: صفحات توده های بزرگی از سنگ هستند که به طور مستقل در پوسته زمین حرکت می کنند، اما در طول گسل ها با یکدیگر تماس دارند. بوهون می‌گوید: «در نهایت، تنش و کرنش بر اصطکاک‌ای که سنگ‌ها را در کنار هم نگه می‌دارد غلبه می‌کند و آن سنگ‌ها در یک ز،له ش،ته می‌شوند.» وقتی سنگ‌ها می‌شکنند، انرژی را به شکل امواج آزاد می‌کنند و این امواج همان چیزی است که ما احساس می‌کنیم تکان می‌خورند.»

شوک اصلی صبح دوشنبه در امتداد حدود 125 مایلی گسل آناتولی شرقی، یک خط گسل معروف در ج، ،یه رخ داد. به طور خاص، این یک ز،له امتداد لغز بود، ی،ی تنش ایجاد شده بین دو توده سنگ که به صورت افقی در جهت مخالف حرکت می کنند تا زم، که گسل پاره شود. همچنین در زیر زمین بسیار کم عمق بود، به این م،ی که ،زش شدیدتری در سطح ایجاد می کرد. (گسل سن آندریاس در کالیفرنیا نیز یک گسل امتداد لغز است – این گسلی بود که بخش زیادی از سانفرانسیسکو را در سال 1906 ویران کرد.)

به طور کلی، هر چه بزرگ‌تر شدن ز،له اصلی، پس‌،زه‌ها نیز بزرگ‌تر می‌شوند، که با گذشت زمان از شدت و فرکانس آن کاسته می‌شود. همانطور که می بینید در این نقشهپس ،زه هایی با شدت های مختلف در امتداد خط گسل اصلی زمین ،زه و همچنین در یک گسل متفاوت اما متصل به شمال، جایی که به نظر می رسد پس ،زه 7.5 ریشتری در آن رخ داده است، در حال وقوع است. آلیس گابریل، ز،له شناس در موسسه اقیانوس شناسی اسکریپس، می گوید: «این یک سیستم واقعاً پیچیده از گسل ها است، زیرا پوسته واقعاً در آنجا ،د شده است.

این پیچیدگی به این م،ی است که آنچه در یک گسل اتفاق می‌افتد در آنجا باقی نمی‌ماند. شاید استرسی که منجر به ز،له 7.5 ریشتری شد، مدتی بود که ایجاد شده بود و تکان ناشی از شوک اصلی آن را آزاد کرد. آستین الیوت، زمین‌شناس ز،له در سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده، می‌گوید: «ساعت خود را کمی پیش برد، به طوری که ز،له بزرگی را داشت که در نهایت به هر حال، احتمالاً کمی زودتر رخ می‌داد. چنین پس ،زه هایی «فقط زمین ،زه های دیگر هستند – هیچ چیزی وجود ندارد که آنها را متمایز کند. فقط یک ز،له به این بزرگی تنش در پوسته زمین را آنقدر تغییر می دهد که سرعت سایر زمین ،زه های محلی را افزایش می دهد.


منبع: https://www.wired.com/story/afters،cks-may-rock-turkey-and-syria-for-months-even-years/