«پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه» نحوه برخورد داستان‌های ابرقهرمانی با مرگ را تغییر می‌دهد


یه خط هست در شماره 1991 مارول فاکتور ای، مجموعه کتاب های مصور که در آن پروفسور خاویر ناتو، مردان ای، در مرده ماندن را مس،ه می کند: «گاهی اوقات به نظر می رسد که در بهشت ​​جهش یافته، دروازه های مروا، وجود ندارد، اما در عوض درهای چرخاناو به ژان گری می گوید، شخصیتی که مرگ سرشناسش در عرض یک دهه از بین رفته بود.

این روندی است که تنها در سال های بعد محبوبیت بیشتری پیدا کرد. صحنه تشییع جنازه انسان شکارچی مریخی در سال 2008 بحران نهایی سوپرمن را نشان می‌دهد که مداحی خود را به پایان می‌رساند: «همه ما دلتنگ او خواهیم شد. و برای قیامت دعا کنید.» او به آرزویش رسید؛ Man،ter دو سال بعد، پس از حوادث جنگ، دوباره وارد عمل شد سیاه ترین شب خط داست،، که شامل خدای مرگ بود که شخصیت‌های مرده بیشتری را زنده می‌کرد. سوپرمن مرده است. بتمن مرده مرد ،کبوتی هم همه، به شکلی، احیا شده اند. در کمیک های مدرن، مرگ حدا،ر یک ش،ت موقت است و به ندرت به طور جدی به آن پرداخته می شود.

این نگرش نسبت به مرگ و میر به فیلم های ابرقهرم، نیز وارد شده است. سوپرمن در پایان از بین رفت بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت، تنها یک سال بعد در دوباره احیا شد لیگ عدالت. مجموعه ای از شخصیت ها در پایان به خاک تبدیل شدند Avengers: Infinity War، فقط برای بازگشت به زندگی در پایان بازی.

حتی آن شخصیت‌هایی که مرگشان تا حد امکان نهایی به نظر می‌رسید – مرد آهنی، که خود را فدای خیر بزرگ‌تر کرد، یا بلک ویدو، که همین کار را بدون تماشاگران زیادی انجام داد – به لطف آثار بی‌پایان، پتانسیل بازگشت دارند. امکانات چندجه، و دسته چک بی نهایت مشابه دیزنی.

با این حال هیچ مقدار پول یا جادوی فضایی می تواند تی چالا را برگرداند. پس از مرگ نابهنگام و غم انگیز بازیگر چادویک بوزمن در سال 2020، همه برنامه ها برای دنباله ای برای فیلم بسیار موفق و محبوب 2018 در نظر گرفته شده است. پلنگ سیاه شخصیت ،وان آن پاره شد. ،، بودند که امیدوار بودند و عده ای هم خواستار بازگرداندن این نقش بودند. اما آنچه بوزمن به شخصیت آورد – اشتیاق، شدت، ظرافت – غیر قابل جایگزینی بود. قرار دادن یک بازیگر جدید به جای او مانند پاک ، کاری بود که انجام داده یا تبدیل او به یک چرخ دنده قابل تعویض. کار او در پلنگ سیاه برای آن خیلی حیاتی بود

مسیری که در نهایت انتخاب شد – نوشتن مرگ بوزمن در قانون مارول با کشتن T’Challa خارج از صفحه نمایش – بنابراین، به همان اندازه که شجاعانه بود اجتناب ناپذیر بود. ارتباط عاطفی مخاطب را با واکاندا برای همیشهدر روز جمعه، با اجازه دادن به آنها برای هدایت غم خود برای بازیگر به غم خود برای شخصیت، و آنها را به مشارکت در روند خود فیلم برای کنار آمدن با مرگ دعوت می کند.

هیچ ، نمی گوید که مارول دیگر هیچ بازیگری را تغییر نخواهد داد. همین ماه گذشته کلمه بیرون آمد اینکه هریسون فورد در سال 2024 نقش تادئوس “T،derbolt” راس را برای ویلیام هرت به عهده خواهد گرفت. کاپیتان آمریکا: نظم نوین جه، اما تمایل استودیو برای برخورد با مرگ به ،وان یک امر مطلق، نشانه تغییر است. درگذشت تچالا را با ماندگاری و احترامی که داستان‌های ابرقهرم، با آن دست و پنجه نرم می‌کنند رفتار می‌کند و عمق احساسی را ایجاد می‌کند که ژانر اغلب فاقد آن است. این به جای اینکه او را با قهرمانان بی شماری که قبل از او راه اندازی شده و تناسخ یافته اند، تفاوتی نداشته باشد، میراثی به پلنگ سیاه بوزمن می دهد.


منبع: https://www.wired.com/story/black-panther-wakanda-forever-superhero-death/