چه اتفاقی برای FTX افتاد؟


در پاسخ، CZ یک بمب پرتاب کرد در توییتر: بایننس کل دارایی FTT خود را می فروشد. او ادعا کرد که قصد فروش “به روشی است که تاثیر بازار را به حداقل برساند”، اما این اعلام منجر به کاهش شدید قیمت FTT (توکن تقریبا 90 درصد از ارزش خود را از دست داده است) و افزایش برداشت در FTX به ،وان مشتریان شروع به وحشت در مورد ایمنی رمزارز خود ،د.

Bankman-Fried در ابتدا شایعات مربوط به ورش،تگی را در 7 نوامبر رد کرد و ادعا کرد که “یک رقیب در تلاش است با شایعات نادرست ما را دنبال کند” و “FTX خوب است.” (اینها توییت ها از آن زمان حذف شده اند.) بعداً مشخص شد که این شرکت در تلاش است تا کمک مالی را تضمین کند.

CZ رد کرده است که او عمداً یک بحران نقدینگی در FTX ایجاد کرده است – “من انرژی خود را صرف ساختن می کنم، نه جنگیدن.” توییت کرد در 7 نوامبر – اما تیم منگنال، که شرکت کپیتال بلاک او هم برای بایننس و هم برای FTX مشاوره کرده است، می‌گوید این یک مانور تجاری « زیرکانه» از سوی CZ بود که به او اجازه داد «یکی از بزرگ‌ترین رقبای خود را به قیمت دلار ب،د». ”

All Hail CZ, King of Crypto

بایننس اکنون آن معامله را رد کرده است. بحران در FTX احتمالاً موقعیت رقیب آن را به ،وان بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال در جهان تقویت می کند. بایننس در حال حاضر از نظر حجم معاملات بزرگتر از کلاچ نزدیکترین رقبای خود (Coinbase، Kraken، OKX، Bitfinex، Huobi و FTX) است.

بایننس اکنون احتمالاً کنترل بیشتری بر انواع سکه هایی که به طور گسترده برای ،ید فهرست شده اند، خواهد داشت. به همین ترتیب، تأثیر CZ، که در حال حاضر یکی از برجسته‌ترین چهره‌های دنیای رمزنگاری است، در بحث‌های پیرامون سیاست‌گذاری و مقررات نیز بزرگ‌تر خواهد شد.

برای بخشی از جامعه که معتقدند کریپتو باید به م،ای عدم تمرکز باشد، ادغام دو تا از بزرگترین صرافی های جهان نیز باعث نگر، خواهد شد. تمرکززدایی در مورد توزیع یکنواخت قدرت و حذف نقاط ش،ت است، اما سقوط FTX هیچ یک از جاه طلبی ها را پشتیب، نمی کند.

پس از اولین بار اعلام برنامه نجات بایننس، قیمت بیت کوین و اتر بیش از 10 درصد کاهش یافت و بیش از 60 میلیارد دلار از بازار حذف شد. آنها اکنون ممکن است بیشتر سقوط کنند.

انفجار FTX همچنین سؤالاتی را در مورد آنچه که باید برای محافظت از دارندگان کریپتو در آینده انجام شود ایجاد می کند. یکی از پیشنهادات CZ این است که همه صرافی‌ها باید «اثبات ذخایر» شفاف را ارائه کنند – به عبارت دیگر، به وضوح نشان دهند که پول نقد کافی برای تأمین مالی برداشت‌های مشتری در اختیار دارند. در یک توییت، او قول داد که بایننس “به زودی” این سیاست را اتخاذ خواهد کرد.

برایان آرمسترانگ، مدیر عامل Coinbase، با FTX ابراز همدردی کرد اشاره دارد به «روش‌های تجاری مخاطره‌آمیز» و «تضاد منافع» که شرکت را در معرض دید قرار داده است – چیزی که احتمالاً ا،امات شفافیت نیز می‌تواند آن را برطرف کند. به طور جداگانه، آرمسترانگ به سمت رد نگر،‌ها مبنی بر اینکه کوین‌بیس ممکن است خود را در تنگنای نقدینگی مشابهی بیابد، رد کرد: او در توییتر نوشت: «ما همه دارایی‌ها را دلار به دلار نگه می‌داریم».

اما برخی دیگر می گویند این آ،ین رقص با فاجعه دلیلی بر این است که مردم نباید ثروت خود را با مبادلات ذخیره کنند. پاسکال گوتیه، مدیر عامل Ledger، که کیف پول‌هایی را برای مدیریت رمزارزهای خود به افراد می‌سازد، می‌گوید: «آنچه اکنون می‌بینیم یادآور اهمیت نگهداری رمزارز است. «شما مالک رمزنگاری خود نیستید مگر اینکه از خود حضانت استفاده کنید.»

به روز شده در 11-9-2022، ساعت 5:30 بعدازظهر EST: این مقاله برای منع، کننده بی،ه Binance مبنی بر اینکه بالا،ه FTX را ،یداری نمی کند، به روز شده است.




منبع: https://www.wired.com/story/ftx-collapse-binance-crypto-deal/