ال نینو در حال ظهور می تواند تریلیون ها دلار برای جهان هزینه داشته باشد


در حالی که اثرات ال نینو بیشتر در مناطق استوایی متمرکز است، سایر مناطق نیز گرما را احساس خواهند کرد. ج، غربی ایالات متحده تمایل به باران بیشتر دارد، در حالی که مناطق شمالی کشور گرم می شود. یک نکته مثبت: ال نینو معمولاً فعالیت طوفان در اقیانوس اطلس را کاهش می دهد.

با حسن نیت از کریستوفر کالاهان

کشورهای گرمسیری هم به دلیل نزدیکی به ال نینو و هم به دلیل اینکه اغلب تولید ناخالص داخلی کمتری نسبت به کشورهای اروپا و سایر مناطق شمالی دارند، از نظر اقتصادی آسیب پذیرترین هستند. به ،وان مثال، کشورهایی که در نقشه بالا با رنگ قرمز نشان داده شده اند، کاهش شدید تولید ناخالص داخلی سرانه را در طی ال نینو 1997-1998 نشان می دهند.

به طور کلی، کشاورزی که در برابر تغییرات بارندگی آسیب پذیر است، سهم بیشتری از تولید ناخالص داخلی را برای کشورهای کم درآمد تشکیل می دهد، بنابراین در صورت تغییر آب و هوا، ضرر بیشتری دارند. به ویژه کشاورزان معیشتی نه تنها در معرض خطر از دست دادن معیشت خود هستند، بلکه قادر به تامین غذای خانواده خود نیز نیستند. شرایط به ویژه برای کشاورز، که فاقد سیستم آبیاری هستند، مخاطره آمیز است، زیرا شوک خش،الی فوری تر است.

کشورهایی که از نظر اقتصادی توسعه یافته تر هستند، تمایل دارند شبکه های ایمنی قوی تری برای صنایع کشاورزی خود داشته باشند. دیوید ،لاوا، اقتصاددان کشاورزی دانشگاه سیدنی، می‌گوید: «فرض کنیم یک خش،الی بد در ایالات متحده وجود دارد که تأثیر منفی بر یک کشاورز در ایندیانا خواهد داشت – آن محصول بیمه شده است. مطالعات اثرات اقتصادی ال نینو اما در مقاله جدید دخالتی نداشت. این مجموعه بزرگ سیاستی وجود دارد که برای اطمینان از اینکه کشاورزان در طول شوک های آب و هوایی تحت تأثیر شدید قرار نگیرند، وجود دارد. در ا،ر کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​به ندرت چنین است.

کالاهان می‌گوید مح،ات قبلی زیان‌های اقتصادی ال نینو احتمالاً دست‌کم‌گرفته بودند، زیرا آنها فقط در سال‌هایی که این پدیده فعال بود، خسارت را در نظر می‌گرفتند. اما این تحقیق جدید نشان می‌دهد که اثرات آن می‌تواند تا یک دهه پس از از بین رفتن آب‌های گرم ادامه داشته باشد. به ،وان مثال، بودجه ،ت باید به جای نوآوری های فناوری، به بازسازی زیرساخت ها اختصاص یابد. کالاهان می گوید: «بنابراین شما چنین میراثی از ال نینو در رشد اقتصادی رکود به دست می آورید. وقتی تیمش باخت را فاکتور گرفت بعد از او ادامه می دهد که در این رویداد، “ما این هزینه های بسیار بزرگتر از هزینه هایی را می یابیم که قبلاً در نظر گرفته شده بود.”

با این حال، این مدل سازی بسیار دشوار است زیرا دو حوزه از قبل پیچیده را ،یب می کند: اقتصاد و آب و هوا. دانشمندان هنوز نمی توانند بگویند ال نینو چه زم، رخ خواهد داد و در نهایت چقدر شدید خواهد بود. هیچ راهی برای دانستن اینکه میزان بارندگی در هر کشوری در یک سال آینده چگونه تغییر می کند وجود ندارد. بنابراین نمی توان با قطعیت پیش بینی کرد که مثلاً خش،الی ناشی از ال نینو چگونه بر عملکرد برداشت برنج در آسیا تأثیر می گذارد.

،لاوا می گوید که این عدم اطمینان دلیل بیشتری برای شروع برنامه ریزی کمک های بین المللی به کشورهای کم درآمد است. او می گوید: «احتمال بیشتری وجود دارد که مردم در این کشورها رنج ببرند. داشتن کمی شروع، حتی در این چند ماه، می تواند اثرات مثبت بزرگی در مسیر داشته باشد.

کالاهان این ال نینو را به ،وان یک تست استرس برای سیاره ای در حال گرم شدن می بیند، زیرا تغییرات آب و هوایی امواج گرما، آتش سوزی های جنگلی، خش،الی و بارندگی را شدیدتر می کند. اما این فرصتی است برای ،ت ها تا آمادگی خود را برای آب و هوای شدید تقویت کنند. کالاهان می گوید: «این کارها مانند سخت ، زیرساخت ها و سرمایه گذاری در مدیریت آتش سوزی ضروری است. و بنابراین ما فکر می کنیم که واقعاً یک نوع برد-برد در اینجا وجود دارد.


منبع: https://www.wired.com/story/the-looming-el-nino-could-cost-the-world-trillions-of-dollars/