توییتر برنامه ای برای اصلاح شبکه های اجتماعی داشت. آیا ایلان ماسک آن را دنبال خواهد کرد؟


نگر، اصلی ماسک این خواهد بود که آیا می تواند عاطفه فلسفی خود را برای تمرکززدایی با نیاز به تبدیل توییتر به یک تجارت سودآور هماهنگ کند. او قبلاً تمایل خود را برای باز ، الگوریتم توییتر به نام شفافیت ابراز کرده بود، اما واگذاری کنترل الگوریتم (مک،زمی که افراد بر روی پلتفرم نگه می‌دارند) گامی کاملاً دیگر و مطمئناً یک فاجعه برای درآمد تبلیغاتی است.

ماسک ممکن است از فناوری Bluesky برای تحقق بخشیدن به خود استفاده کند هدف – آرزو برای تبدیل توییتر به “X، برنامه همه چیز” – نوعی از برنامه فوق العاده که رسانه های اجتماعی را با پرداخت ها و سایر ابزارهای کمکی مانند وی چت ،یب می کند. گرچه پروتکل AT از بلاک چین استفاده نمی کند، اما می تواند با ارزهای دیجیتال یکپارچه شود. قبلا گفته شد، به این م،ی که Bluesky می تواند به پشتیب، از جنبه پرداخت چشم انداز کمک کند. اما باز هم، همه اینها به صورت فرضی است.

اگرچه سؤالات زیادی در مورد اجرای آن وجود دارد، Bluesky تنها نیست که فکر می‌کند جامعه از یک ا،یستم غیرمتمرکز رسانه‌های اجتماعی بهره می‌برد، با قدرت کمتری که در دستان اقلیت با انگیزه پول جمع شده است.

Evan Henshaw-Plath، اولین کارمند Odeo (که توییتر را ساخت)، یک “شبکه اجتماعی همتا به همتا” به نام Planetary را اداره می کند که نقاط مش، زیادی با Bluesky دارد. هر دو در تلاش هستند تا شفافیت را در مورد الگوریتم ها افزایش دهند و به افراد کنترل داده های شخصی خود را بدهند.

Henshaw-Plath پیش‌بینی می‌کند که توییتر به شدت با Web3 و پروژه‌های مرتبط با رمزارز تحت ماسک آزمایش خواهد کرد، صرف نظر از اینکه آیا Bluesky نقش اصلی را بازی می‌کند یا خیر. او می‌گوید: «مطمئن نیستم که این خوب باشد، اما قطعاً بیشتر تغییرات بزرگ در آنجا خواهد بود.»

هنشاو پلات همچنین می‌گوید این ،ید ممکن است شانس بلواسکی را برای تامین بودجه اضافی افزایش دهد، زیرا توییتر دیگر “محدودیت وال استریت” ندارد و مشکوک است که دورسی ممکن است تحت نظر ماسک به توئیتر بازگردد.

Henshaw-Plath می‌گوید هنگامی که پروتکل AT راه‌اندازی شد، هدف این است که سطحی از تعامل بین شبکه‌های Planetary و Bluesky را فعال کند و نوعی ائتلاف را ایجاد کند که انگیزه آن تمایل مش، برای تغییر موازنه قدرت به نفع کاربران است.

این نیز آرزوی Stani Kulec،v، خالق پروتکل لنز است، پروژه‌ای مشابه که به کاربر، که پروفایل‌های خود را خود میزب، می‌کنند برای ایجاد تمرکززدایی متکی است – جایگزینی برای مدل مبتنی بر ابر Bluesky. او می‌گوید این رویکرد «مردم را قادر می‌سازد تا سرمایه اجتماعی خود را از نظر محتوا و مخاطبان خود داشته باشند» و تضمین می‌کند که نمایه‌های اجتماعی «همیشه تحت نظارت و کنترل شما هستند».

بروستر کاله، خالق آرشیو اینترنت و تالار مشاهیر اینترنتی. کاله می‌گوید: «اگر تمرکززدایی کنترل محلی را برای افراد بیشتری در نحوه ایجاد جوامع خود به ارمغان آورد، این امر خوبی خواهد بود. اما نگر، این است که عدم شفافیت در مورد مک،سم اعتدال تحت این مدل جدید ممکن است به نوعی “منظره جهنمی رایگان برای همه” ماسک منجر شود. می گوید او مصمم به اجتناب است. کاله می‌افزاید: «در کوتاه‌مدت، تمرکززدایی می‌تواند به این م،ا باشد که اصلاً کنترل محتوا یا هر،مه وجود ندارد و صدای بلندتری به چند نفر می‌دهد.

به همین دلیل، کاله می‌گوید که درست ، فناوری بسیار مهم است، اما «نشانه‌های هشداردهنده‌ای از تفکر ساده‌گرایانه و مطلق‌گرایانه» در میان ،، که تلاش می‌کنند در فضای رسانه‌های اجتماعی نوآوری کنند وجود دارد که می‌تواند کل تلاش را به خطر بیندازد.

این به ماسک، “مطلق حرف آزاد” و ثروتمندترین فرد جهان بستگی دارد که چشم انداز یک تجربه رسانه های اجتماعی عادلانه تر، خصوصی تر و کمتر متضادتر را پیش ببرد. اگر تصمیم بگیرد که این کار را نکند، بلوسکی باید برای جستجوی پشتیبان در جای دیگری، لانه را پرواز کند.




منبع: https://www.wired.com/story/twitter-had-a-plan-to-fix-social-media-bluesky-will-elon-musk-follow-it/