شکار دزدان FTX آغاز شده است


میشل لای، م،ع حریم خصوصی، سرمایه‌گذار و مشاور ارزهای دیجیتال که می‌گوید حرکت‌های وجوه دزدیده شده FTX را با این ابزار ردیابی می‌کند، می‌گوید این بدان م،است که برای سارقان بسیار دشوار خواهد بود که از سود خود به شکل قابل ،ج ، بدون شناسایی شدن فرار کنند. شیفتگی بیمارگونه.” اما، لای می‌گوید، سؤال واقعی این است که آیا شناسایی سارقان راه‌حلی را ارائه می‌دهد یا خیر: به هر حال، بسیاری از پرکارترین سارقان ارزهای دیجیتال، روس‌ها یا کره‌شمالی‌هایی هستند که در کشورهای غیر استرداد، خارج از دسترس مجریان قانون غربی، فعالیت می‌کنند. لای می‌گوید: «مسئله این نیست که آنها بدانند چه ،ی این کار را انجام داده است یا خیر. “این که آیا آنها در ساحل هستند.”

در این میان، لای و بسیاری دیگر از ناظران رمزنگاری به دقت زیر نظر گرفته اند یک آدرس اتریوم که در حال حاضر حدود 192 میلیون دلار از این وجوه را در اختیار دارد. این حساب مبالغ کمی از توکن‌های مبتنی بر اتریوم را ارسال می‌کند – که برخی از آنها به نظر می‌رسد ارزش کمی دارند یا اصلاً ارزشی ندارند – به حساب‌های مختلف صرافی، و همچنین مخترع اتریوم، ویتالیک بوترین و حساب‌های جمع‌آوری سرمایه ارزهای دیجیتال اوکراینی. اما لای حدس می‌زند که این تراکنش‌ها احتمالاً پیش از هرگونه تلاش واقعی برای شستن یا نقد ، پول، تصویر را برای مجریان قانون یا دیگر ناظران پیچیده‌تر می‌کنند.

دزدی FTX – چه این سرقت در مجموع 338 میلیون دلار باشد یا 477 میلیون دلار – به سختی نشان دهنده حجم بی سابقه ای در دنیای جرایم ارزهای دیجیتال است. در هک اوا، مارس پل رونین، یک صرافی ارزهای دیجیتال بازی، دزدان کره شمالی 540 میلیون دلار گرفتند. و در اوایل امسال، ردیابی ارزهای دیجیتال منجر به قتل یک زوج نیویورکی شد که متهم به پولشویی 4.5 دلار شدند. میلیارد در کریپتو

اما در مورد سرقت پرمخاطب FTX و فروپاشی کلی صرافی، ردیابی وجوه خطاکار ممکن است به رفع سوء ظن و یا تایید آن کمک کند که فردی در FTX مسئول این سرقت بوده است. سام بنکمن فرید، مدیر عامل شرکت مستقر در باهاما، که روز جمعه استعفا داد، تقریباً کل ثروت 16 میلیارد دلاری خود را در این سقوط از دست داد. با توجه به یک گزارش تایید نشده کوین تلگراف، او و دو مدیر دیگر FTX در باهاما “تحت نظارت” هستند و از ،وج آنها از کشور جلوگیری می کنند. رویترز همچنین اوا، هفته گذشته گزارش داد که Bankman-Fried دارای یک “درپشتی” که در سیستم انطباق FTX تعبیه شده بود و به او این امکان را می داد که بدون هشدار دادن به دیگران در شرکت، وجوه خود را برداشت کند.

علیرغم این ظن ها، Janczewski از آزمایشگاه های TRM اشاره می کند که هرج و مرج ناشی از فروپاشی FTX ممکن است فرصتی را برای هکرها فراهم کند تا از کارکنان وحشت زده سوء استفاده کنند و آنها را فریب دهند، مثلاً روی یک ایمیل فیشینگ کلیک کنند. یا همانطور که میشل لای اشاره می کند، کارمندان خودی ورش،ته ممکن است با هکرها به ،وان ابزاری برای بازیابی برخی از دارایی های از دست رفته خود همکاری کرده باشند.

از آنجایی که سؤالات در مورد اینکه آیا مدیریت خود FTX ممکن است مسئول این سرقت باشد یا تا چه حدی بالا می رود، این پرونده بیش از هر سرقت رمزنگاری اخیر شبیه به یک پرونده بسیار قدیمی است: سرقت نیم میلیارد دلاری بیت کوین، در سال 2014، از کوه Gox، اولین صرافی ارزهای دیجیتال کشف شد. در آن مورد، تجزیه و تحلیل بلاک چین که توسط شرکت ردیابی ارزهای دیجیتال Chainalysis انجام شد، همراه با مجریان قانون، به پین ​​، این سرقت بر روی هکرهای خارجی به جای کارکنان خود Mt. Gox کمک کرد. در نهایت، ال،اندر وینیک، یک مرد روسی، در سال 2017 در یونان دستگیر شد و بعداً به جرم شویی وجوه دزدیده شده کوه Gox، تبرئه مدیران متخاصم Mt. Gox محکوم شد.

اینکه آیا تاریخ تکرار خواهد شد و ردیابی ارزهای دیجیتال بی گناهی کارکنان FTX را ثابت خواهد کرد، هنوز مشخص نیست. اما از آنجایی که چشمان بیش از هر زمان دیگری به جست‌وجوی بلاک‌چین‌های اقتصاد ارزهای دیجیتال می‌پردازند، این یک شرط مطمئن‌تر است که واحد پشت سر سرقت FTX، دیر یا زود، پاسخی را ارائه دهد.


منبع: https://www.wired.com/story/ftx-hack-theft-crypto-tracing/