کاهش جمعیت چین همچنان می تواند پیشرفت کند


اوایل این هفته، اداره ملی آمار چین اعلام کرد که جمعیت چین برای این کشور کاهش یافته است اولین بار در 60 سال. کاهش جمعیت جای تعجب ندارد. مهار رشد جمعیت تمام هدف سیاست تک فرزندی بود که بین سال‌های 1980 و 2015 اعمال شد و ،ن در چین از اوایل دهه 1990 تعداد نوزادان کمتری نسبت به آنچه که برای حفظ جمعیت لازم بود به دنیا می‌آوردند. اما حتی قبل از سیاست تک فرزندی، باروری در چین روندی نزولی داشت. باروری تنها در 11 سال بین سال‌های 1967 و 1978 از بیش از 6 فرزند به تنها سه فرزند برای هر زن کاهش یافته است. از سال 2017 کاهش یافته است. بر اساس برآوردهای مختلف، نرخ کل باروری در چین در حال حاضر کمی بیش از یک فرزند به ازای هر زن است.

بسیاری از مردم باروری پایین و کاهش جمعیت چین را تهدیدی برای شکوفایی اقتصادی این کشور می‌دانند، با این فرض که نیروی کار همزمان کاهش می‌یابد که هزینه‌های تامین اجتماعی و تعداد افراد وابسته مسن‌تر با افزایش سن جمعیت افزایش می‌یابد. چنین واکنش‌های هشداردهنده‌ای در گفتمان درباره باروری پایین و پیری جمعیت معمول است. اما در حالی که باروری پایین و پیری جمعیت قطعاً تعدادی از چالش‌ها را ایجاد می‌کنند، نیازی به مرگ ندارند.

بعید است باروری در چین در سال های آینده به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت. هنگامی که باروری پایین در یک نسل عادی شد، احتمال افزایش مجدد آن در نسل های بعدی بسیار کمتر است. ما تحقیقاتی در این زمینه انجام داده ایم و به آن به ،وان “تله باروری پایین” از نظر ریاضی، تولد کمتر در یک نسل به م،ای کمتر بودن والدین بالقوه در نسل بعدی است. علاوه بر این، افرادی که با تعداد کمتری خواهر و برادر بزرگ می‌شوند و کمتر در معرض خانواده‌های بزرگ‌تر قرار می‌گیرند، خانواده‌های کوچک‌تر را به‌،وان «عادی» درونی می‌کنند و از این رو تمایل دارند که خانواده‌های کوچک‌تری داشته باشند. هر نسل همچنین تمایل به داشتن آرزوهای مادی بالاتر از نسل قبلی دارد، در حالی که برای دستیابی به همان استاندارد زندگی به زمان بیشتری نیاز دارد. در مورد چین، نرخ باروری کل این کشور به چیزی رسید که ما فرض می‌کردیم «سطح بدون بازگشت» 1.5 فرزند به ازای هر زن در سال 2019 است. بسیاری از مردان به دلیل وجود مازاد مردان در مقایسه با ،ن در تلاش برای یافتن شریک زن هستند. ناشی از ترجیح سنتی برای پسران و سقط جنین های انتخابی در طول سیاست تک فرزندی. بنابراین کاهش جمعیت چین ممکن است در آینده تسریع شود، زیرا بسیاری از مردان بدون فرزند خواهند ماند.

به نظر می رسد عواملی که باعث باروری پایین در چین می شوند مشابه عواملی است که در کشورهای دیگر باعث باروری پایین می شود: صرف زمان بیشتر برای تحصیل و ایجاد شغل. هزینه های بالای مسکن و تربیت فرزند؛ تغییر در ارزش ها و انتظارات پیرامون تمایلات ،، ازدواج و فرزندان؛ انتظارات ریشه دار مبنی بر اینکه ،ن بار عمده مسئولیت های خانگی را متحمل می شوند. و مشکلات ،یب کار و خانواده، به ویژه برای ،ن. در چین، بسیاری از افراد در سنین باروری با فشار مضاعفی مواجه هستند که تنها فرزندی هستند که انتظار می رود از والدین سالخورده خود حمایت کنند. بنابراین، جوانان تمایل دارند ازدواج و فرزندآوری را به تعویق بیاندازند، که به ،ه خود باروری را کاهش می دهد و افراد بیشتری به صراحت تصمیم می گیرند که فرزندان کمتری داشته باشند یا اصلاً فرزندی نداشته باشند.

ما از کشورهای با باروری پایین در آسیا و اروپا می د،م که اقدامات طراحی شده برای افزایش باروری – مانند پاداش یکباره نوزاد، یارانه های مراقبت از کودک، یا مرخصی استحقاقی – به ندرت تأثیری بیش از زودگذر بر نرخ زاد و ولد دارند، زیرا آنها فقط به طور سطحی به این موضوع می پردازند. عوامل موثر در باروری پایین و تا کنون، به نظر می رسد چین تجربه مشابهی داشته است: علیرغم اجرای سیاست های دو و سپس سه فرزند، تعدادی ابتکارات جدید و تبلیغات برای ترویج فرزندآوری، باروری همچنان کاهش یافته است. اما حتی اگر بعید است که نرخ باروری در چین یا جاهای دیگر افزایش یابد، لازم نیست به م،ای فاجعه باشد.

ترس از جمعیت پیری اغلب با این ایده غلط هدایت می شود که افراد مسن به طور همگنی بیمار، وابسته و غیرمولد هستند. در واقع، میانگین سلامت افراد بالای 60 سال در دهه های گذشته به طرز چشمگیری بهبود یافته است. و در حالی که خطر اختلالات سلامتی با افزایش سن، به ویژه در نیمه دوم زندگی افزایش می یابد، ا،ر افراد بالای 60 سال عملکرد بالایی دارند. در سال 2020، تنها 8 درصد از افراد در این گروه سنی در چین گزارش ،د که در انجام فعالیت های روزمره زندگی مانند پوشیدن لباس یا پختن غذا مشکل دارند – نسبت به 12 درصد در سال 2011 کاهش یافته است. بهبود در پیشرفت تحصیلی، محیط های مس، و دسترسی به مراقبت های بهداشتی از جمله این موارد بود. را عوامل اصلی این کاهش. علاوه بر این، کاهش نیروی کار احتمال کمتری دارد که رشد اقتصادی را تهدید کند زیرا فناوری‌های جدید قادر به انجام وظایف بیشتری هستند.

باروری پایین چین را نه تنها با چالش ها، بلکه با فرصت هایی نیز مواجه می کند. باروری کم و کوچک شدن جمعیت می تواند ازدحام بیش از حد و استفاده از منابع را کاهش دهد و دستیابی به اه، آب و هوایی و کاهش آلودگی را امکان پذیرتر کند. باروری پایین کاهش فقر را آسان‌تر می‌کند، زیرا می‌توان منابع بیشتری را برای هر فرزند متولد شده سرمایه‌گذاری کرد. افزایش رقابت برای نیروی کار به طور بالقوه می تواند منجر به بهبود دستمزدها و شرایط کار شود. همچنین میزان باروری پایین به ،ن این آزادی را می دهد که زمان، انرژی و استعداد خود را در اموری غیر از فرزندآوری سرمایه گذاری کنند و در نتیجه به ارتقای جایگاه ،ن در جامعه کمک کند. جمعیت مسن تر نیز ممکن است به خشونت و جرم کمتر کمک کند.


منبع: https://www.wired.com/story/،a-fertility-population-decline-demography-economics/