همه گیری تمام نشده است. در اینجا نحوه ایمن ماندن آمده است | سیمی


پس از بیش از سه سال، بیش از 6 میلیون بستری شدن در بیمارستان و 1.1 میلیون مرگ در آمریکا، ،ت بایدن رسماً پایان اورژانس بهداشت عمومی فدرال کووید-19 را از 11 می 2023 اعلام کرد.

که در یک برگه اطلاعات در جمع بندی این تصمیم، و، بهداشت و خدمات انس، ایالات متحده اعلام کرد که از ژانویه 2021، بستری شدن و مرگ ناشی از کووید-19 به ترتیب 91 درصد و 95 درصد کاهش یافته است.

با توجه به اینکه سازمان بهداشت جه، نیز در اوایل این ماه اعلام کرد که کووید-19 اکنون صرفاً یک تهدید جه، برای سلامتی است، نه یک “اضطرار نگر، بین‌المللی”، می 2023 نقطه عطفی در همه‌گیری است.

با این حال، برخی از کارشناسان نگرانند که چنین اظهاراتی ممکن است گمراه کننده باشد. ویلیام هاناژ، اپیدمیولوژیست دانشگاه هاروارد، می گوید: «وقتی ،ت این پیام را می فرستد که کووید-19 تا حد زیادی تمام شده است، فکر نمی کنم مفید باشد. من استدلال می کنم که هزینه جاری کووید باید کمتر از آن باشد که ما تحمل می کنیم. مردم هنوز در حال مرگ هستند و نکته ناامیدکننده این است که بسیاری از این مرگ‌ها قابل پیشگیری هستند.»

کووید-19 هنوز مردم را می کشد

در حالی که افزایش قابل توجه بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر که مشخصه بسیاری از سال‌های 2020 و 2021 بود، مدت‌هاست که از بین رفته است، به دلیل اثربخشی وا،یناسیون جه،، کووید-19 همچنان در حال افزایش تلفات است.

بر اساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، بیش از 1000 آمریکایی همچنان هر هفته به دلایل مرتبط با ویروس SARS-CoV-2 می میرند. این خط مداوم از تلفات می تواند به تعداد شگفت انگیزی در طول هفته ها و ماه ها اضافه شود. بر اساس آمار CDC، حدود 42924 آمریکایی بر اثر کووید-19 بین 28 دسامبر تا 3 مه جان باختند.

دنیس نش، اپیدمیولوژیست در دانشگاه سیتی نیویورک می گوید: «این یک سوختگی آهسته است، اما یک سوختگی ثابت است. وقتی شروع به بررسی این داده ها در طول زمان می کنید، واقعاً ترسناک و موذیانه است که تعداد مرگ و میر هنوز در حال وقوع است. من فکر می‌کنم وقتی مردم آن را به این شکل می‌بینند، واقعاً درک می‌کنند که چگونه این موضوع تمام نشده است، به طوری که ما می‌شنویم بسیاری از رهبران منتخب، سیاستمداران و دیگر سران سخنگو درباره آن بحث می‌کنند.»

چه ،ی آسیب پذیرتر است؟

افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای آسیب پذیرترین افراد در برابر این ویروس هستند. به طور خاص، 7 میلیون آمریکایی که دچار نقص ایمنی هستند همچنان در معرض خطر ویروس قرار دارند، زیرا درمان‌های کلیدی آنتی‌بادی مونوکلونال اکنون در برابر انواع جدیدتر بی‌اثر هستند.

کاهش در جمع‌آوری داده‌ها به این م،ی است که درک کدام بخش از جمعیت در بیمارستان‌ها و مرگ ناشی از کووید-19 برای دانشمندان دشوار است. CDC اعلام کرده است اکنون برخی از تلاش‌های ردیابی داده‌های کووید، از جمله ردیابی و گزارش عفونت‌های جدید را تعطیل می‌کند.

“شما افرادی دارید که وا،ن دریافت کرده اند و بنابراین پزشکان تصور می کنند که آنها دیگر آسیب پذیر نیستند، اما ایمنی آنها به دلیل سن یا شرایط سلامتی آنها آنقدر قوی نیست، و اینها افرادی هستند که از بین می روند. نش می گوید.

به گفته ویلیام شافنر، استاد بیماری‌های عفونی در مرکز پزشکی دانشگاه واندربیلت در نشویل، تنسی، ا،ر افرادی که اکنون در بیمارستان بستری هستند معمولاً وا،ینه می‌شوند اما در گروه‌های پرخطر قرار می‌گیرند. او می‌گوید: «اینها افراد مسن‌تر، ضعیف یا بیماران جوان‌تری هستند که بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری قلبی یا ریوی یا دیابت دارند.

انواع در حال انجام

گونه‌های جدید ویروس SARS-CoV-2 همچنان در حال ظهور و غالب شدن در بخش‌های مختلف جهان هستند و اغلب علائم کووید را در این فرآیند به‌طور نامحسوس تغییر می‌دهند.

به ،وان مثال، آ،ین زیرمتغیر Omicron، XBB.1.16، با نام مستعار Arcturus، حاوی یک جهش اضافی در پروتئین اسپایک است که آن را مسری تر از Omicron می کند. اولین بار در هند کشف شد و تا اوایل ماه مه در 30 کشور جهان شناسایی شد.


منبع: https://www.wired.com/story/covid-19-isnt-over-،w-to-stay-safe/