اکثر قیف های مجرمانه ارزهای دیجیتال فقط از طریق 5 صرافی انجام می شود


برای سال ها، اقتصاد کریپتوکارنسی مملو از فروش در بازار سیاه، سرقت، باج افزار و پولشویی بوده است – علی رغم این واقعیت عجیب که در آن اقتصاد، عملاً هر تراکنش در دفتر کل دائمی و غیرقابل تغییر یک بلاک چین ثبت می شود. اما شواهد جدید نشان می‌دهد که سال‌ها پیشرفت در ردیابی بلاک چین و سرکوب آن عالم اموات غیرقانونی ممکن است تأثیر داشته باشد – اگر حجم کلی جرم را کاهش ندهد، حداقل تعداد مراکز پولشویی را کاهش دهد و بازار سیاه ارزهای دیجیتال را با مشکل مواجه کند. گزینه های کمتری برای نقد ، درآمدهایش نسبت به یک دهه گذشته.

در یک بخشی از گزارش جنایات سالانه آن شرکت ردیابی ارزهای دیجیتال Chainalysis با تمرکز بر پولشویی که امروز منتشر شد، به یکپارچگی جدید در خدمات نقدینگی مجرمانه ارز دیجیتال در سال گذشته اشاره می کند. این سرویس تنها 915 مورد از آن خدمات مورد استفاده در سال 2022 را به خود اختصاص داد که کمترین میزان از سال 2012 و آ،ین نشانه کاهش مداوم تعداد این خدمات از سال 2018 است. Chainalysis می گوید تعداد حتی کمتری از صرافی ها اکنون امکان پولشویی را فراهم می کند. مبا، ارزهای دیجیتال با دلار، یورو و ین واقعی: مشخص شد که تنها پنج صرافی ارزهای دیجیتال اکنون تقریباً 68 درصد از کل نقدینگی های بازار سیاه را انجام می دهند.

در واقع، Chainalysis شاهد بود که تنها 542 آدرس سپرده ارزهای دیجیتال بیش از نیمی از مجموع 6.3 میلیارد دلار وجوه غیرقانونی را که در سال 2022 به این خدمات نقدی ردیابی کرده بود، دریافت ،د و فقط چهار آدرس ها 1.1 میلیارد دلار از این وجوه را دریافت ،د.

کیم گرائر، مدیر تحقیقات Chainalysis می‌گوید که کاهش شدید به اصطلاح «خارج از رمپ» برای جرایم رمزنگاری، نتیجه سرکوب مداوم پول‌شویی کریپتو و نشانه‌ای از اجرای بیشتر در راه است. Grauer می گوید: «ت،یر آور است که می بینیم برخی از این آدرس های سپرده بیش از صد میلیون دلار در وجوه غیرقانونی جابه جا می کنند و همچنان کار می کنند، در حالی که چیزی بسیار شفاف و آسان است که با تجزیه و تحلیل بلاک چین قابل مشاهده است. “بنابراین به نظر می رسد یک نقطه خفه کننده خوب است، جایی که می تو،م آن را تعطیل کنیم و نمایه کنیم و – تا حدی – این فعالیت را ریشه کن کنیم.”

در همین حال، اینکه میزان کلی جرایم کریپتو در سال 2022 افزایش یا کاهش یافته است، کاملاً مشخص نیست: با برخی اقدامات، داده های Chainalysis نشان داده است که استفاده مجرمانه از ارز دیجیتال افزایش یافته است سال گذشته علیرغم کاهش شدید نرخ ارزهای دیجیتال. اما این اعداد شامل افزایش شدید تراکنش‌های غیرقانونی در صرافی‌های ارزهای رمزنگاری‌شده تحریم‌شده است – که ممکن است ارتباط کمتری با افزایش جرم و جنایت داشته باشد تا اینکه دفتر کنترل دارایی‌های خارجی و، ،انه‌داری آمریکا (OFAC) به طور فزاینده آن تحریم‌ها را علیه بازیگران اصلی زیرزمینی رمزارز اعمال می‌کند. . به ،وان مثال، در آوریل سال گذشته، OFAC گارانت، را تحریم کردصرافی مستقر در روسیه که می گوید بیش از 100 میلیون دلار درآمد مجرمانه از جمله پرداخت های باج افزار را شستشو داده است. سال قبل، دو صرافی دیگر روسیه را تحریم کرد. Chatex و Suex، که از آن زمان از کار افتادند. و همین هفته گذشته، OFAC یک صرافی دیگر، Bitzlato، و و، دادگستری را تحریم کرد بنیانگذار روسی آن، آناتولی لگکودیموف را متهم کرد و عملیات او را به صورت آفلاین پاره کرد.

Grauer می گوید: “اگر راهی برای تبدیل آن باج به چیزی قابل استفاده وجود نداشته باشد، شما یک حمله باج افزار را انجام نمی دهید.” آنچه که ما واقعاً شاهد انجام OFAC هستیم، و آنچه ما واقعاً برجسته کرده ایم، این است که پولشویی خارج از رمپ چیزی است که جرم را تسهیل می کند. و من فکر می‌کنم سرکوب مداوم نشان داده است که مردم درک می‌کنند که در نقطه‌ای هستند که می‌تواند مداخله م،اداری داشته باشد.»


منبع: https://www.wired.com/story/cryptocurrency-money-laundering-chainalysis-report/