رمز و راز نهنگ های ناپدید شدن آلاسکا


این داستان در اصل در ظاهر شد تاریک و بخشی از میز آب و هوا همکاری

هنگامی که رازول شفر پدر 8 ساله بود، پدرش تصمیم گرفت که زمان آن رسیده است که او شروع به یادگیری شکار نهنگ‌های بلوگا کند. شفر یک بچه اینیوپیاک بود که در کوتزبوئه، شهری کوچک در شمال غربی آ،کا، بزرگ می‌شد، جایی که یک انبار سالم از گوشت بلوگا بخشی از تهیه آن در زمستان بود. هر تابستان، هزاران نهنگ سفید کوچک به کوتزبو ساوند مهاجرت می‌،د و شکار یک سنت سالانه بود. پوست نهنگ و گلاب یا موکتوک، نه تنها به ،وان نوعی رزق و روزی و یک کالای تجاری، بلکه به دلیل ارزش م،وی ت،یم صید با جامعه ارزشمند بود.

اکنون، نزدیک به هفت دهه بعد، شفر یکی از معدود شکارچی، است که هنوز هفته‌های پای، بهار را، درست پس از ذوب شدن یخ‌ها، در کوتزبو ساند، در انتظار رسیدن بلوگا می‌گذراند. بسیاری از مردم به شکار فوک‌های ریش‌دار روی آورده‌اند، تا حدی به دلیل ناچاری: دیگر به اندازه کافی بلوگا برای حفظ جامعه وجود ندارد.

در دهه 1980، جمعیت بلوگای Kotzebue Sound شروع به کم شدن کرد، از هزاران تا صدها نفر و سپس به ده ها نفر یا کمتر که اکنون از منطقه بازدید می کنند. کوتزبو تنها نیست. اگرچه برخی از سهام سالم هستند، اما تعداد بلوگا در حدود 50 منطقه در 50 سال گذشته کاهش یافته است. چند دهه پیش، شکار، صید نهنگ تجاری و سایر تأثیرات نهنگ ها را به سمت لبه پرتگاه سوق داد. اکنون، حتی پس از توقف شکار در برخی مکان‌ها، استرس‌هایی مانند تغییرات آب و هوایی، افزایش ترافیک کشتی‌ها و آلاینده‌های شیمیایی طوف، جمع‌آوری شده است که کار را به پایان می‌رساند.

اما برخی از دانشمندان فکر می کنند که درک چگونگی واکنش نهنگ ها به این استرس ها می تواند به اندازه درک خود استرس ها مهم باشد. بلوگا ها مانند شامپانزه ها، پرندگان، انسان ها و بسیاری از حیوانات دیگر با انتقال دانش و آداب و رسوم از نسلی به نسل دیگر فرهنگ سازی می کنند. با تغییرات اقلیمی و سایر فعالیت‌های انس، که با سرعت هشدار دهنده‌ای جهان را تغییر می‌دهند، بلوگا‌ها احتمالاً باید به شیوه‌های فرهنگی نوآورانه برای سازگاری تکیه کنند – سازگاری ژنتیکی به سادگی بسیار کند است و نمی‌توان آن را ادامه داد.

با این حال، شیوه‌های فرهنگی می‌توانند بی‌تفاوت شوند، و درست مانند انسان‌ها، سایر حیوانات نیز می‌توانند مدت‌ها پس از پایان یافتن سنت‌ها، به سنت‌ها پایبند باشند. به گفته گرگ اوکوری-کرو، بوم شناس رفتاری در دانشگاه آتلانتیک فلوریدا، یک سوال کلیدی این است: آیا فرهنگ نهنگ ها را از بین خواهد برد؟

اوکوری-کرو گفت: «زم، که تغییر بسیار ،زه‌انگیز، شاید، و خیلی سریع است، شما سعی می‌کنید به دنبال مبتکران و پیشگامان در میان محافظه‌کاران اجتماعی باشید. در عین حال، مردم بومی مانند شفر با معضل خود روبرو هستند. ادامه شکار نهنگ‌ها ممکن است به شانس بازگشت نهنگ‌ها لطمه بزند، اما اگر گروه‌های بومی این تمرین را کنار بگذارند، ممکن است دانشی را که به حفظ آنها در قطب شمال برای هزاران سال کمک کرده است، از دست بدهند.

فیلسوفان و دانشمندان مدتهاست که پیشنهاد کرده اند که حیوانات می توانند یاد بگیرند. اما حتی در اوایل دهه 2000، دانشمندان این ایده را مطرح ،د که حیوانات دانش را در طول نسل‌ها انباشته می‌کنند. یکی از حیواناتی که به محبوبیت این مفهوم کمک کرد نهنگ قاتل است.


منبع: https://www.wired.com/story/the-mystery-of-alaskas-disappearing-whales/